sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

כלכלי גבוה , ילדים הגדלים בעוני , ילדי עולים וילדים השייכים לקבוצות מיעוט זקוקים לתנאים אחרים כדי להצליח . לבסוף , אין ספק כי גם מאפייני הסביבה החינוכית משפיעים על היכולת להתמודד עם שונויות בין תלמידים . בהקשר זה הכוונה היא גם למציאת פתרונות פדגוגיים המיושמים בחיי היומיום של בתי הספר , אך גם למדיניות הרחבה יותר ולהשקפת העולם שלפיה פועלת המערכת . השקפת עולם זו מקרינה כמובן גם על תהליכי הכשרת המורים ופיתוחם המקצועי , ומשתקפת בהם . תפישה מערכתית שמתייחסת למכלול ההיבטים האלה תתרום להתבססות הרווחה הנפשית של כל לומד , להצלחתו במערכת החינוך ולשילובו בחברה . בבואה להציע דרכי התמודדות עם אתגר ההטרוגניות שמולו ניצבת מערכת החינוך הישראלית כיום , אימצה אפוא הוועדה , על בסיס ההנחות הנזכרות , את המושג ששונויותש במקום המושג המקובל ששונותש . לשיטתה של הוועדה , המושג ששונותש מתקשר לפערים בין התלמידים כפי שאלה משתקפים בתוצאות של מבחנים אחידים היוצרים קבוצות של תלמידים שחלשיםש ושחזקיםש ביחס להישגיהם בלימודים . המושג ששונויותש לעומת זאת מתייחס לכל לומד כבעל נקודות חוזק ויכולות דיפרנציאליות שבאות לידי ביטוי באופני למידה , מוקדי עניין , צרכים ייחודים וכיו״ב . לפי גישה זו לכל לומד יש צרכים ייחודיים ועל כן גם עיצוב ההוראה והערכת הלמידה צריכים להתאים את עצמם אליהם . ברור כי גישת הששונויותש מציבה בפני המערכת אתגרים חינוכיים , חברתיים וערכיים בבואה ליצור תנאים שבהם יש לכל לומד הזדמנות להתפתח על פי צרכיו האישיים . אתגרים אלו מונחים לפתחם של כל העוסקים במלאכת החינוך – ה״מערכת״ , המורים , ההורים , מתנ״סים ועוד . ברמה הרחבה ביותר אפשר לחשוב על מסלולי לימוד ייחודיים במגוון תחומים ( עיוני , טכנולוגי , מקצועי ) שלכולם מעמד חברתי שווה ולבוגריהם סיכויים שווים להתקדם ללימודים גבוהים . ברמת בית הספר והכיתה יש מקום לפיתוח תכניות לימודים ופתרונות פדגוגיים וארגוניים שיאפשרו למגוון רחב של סוגי לומדים להתפתח ולהתקדם . עיקרה של גישת הששונויותש היא ראייה הוליסטית של כל לומד ויצירת תנאי למידה הנגזרים מצרכיו ומתחשבים גם בסביבת חייו מחוץ ליומיום בבית הספר . חברי הוועדה סבורים כי שוויון הזדמנויות כזה יוביל למימוש אופטימלי של היכולות המגוונות של כל לומד . עיקרי המסמך לאור האמור לעיל , אלה אבני הבניין העיקריות של המסמך , כפי שהן באות לידי ביטוי בששת פרקיו : א . המעבר מששונותש לששונויותש : למילה ששונותש יש קונוטציה של חד ממדיות ושל התמקדות בחסרים או בחולשות של הפרט . הכרה בריבוי שונויות מדגישה נקודות חוזק של תלמידים שונים בתחומים מגוונים ובכך מאפשרת לא רק להתמודד עם שונויות אלא גם לכבדן ואף להיבנות מהן ( רש הקדמה . (

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help