sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:1

תקציר ממצאים , מסקנות והמלצות תקציר ועדת המומחים לנושא שמערכת חינוך לכול - ולכל אחדש הוקמה על ידי היזמה למחקר יישומי בחינוך של האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים במענה לפנייה של משרד החינוך , במטרה לבחון את סוגיית השונות בין תלמידים ואת הארגון המבני והפדגוגי שייטיב עם מרב התלמידים . מסמך זה מסכם את דיוניה ועבודתה של ועדת המומחים . מערכת החינוך הישראלית היא הטרוגנית מאוד מכמה בחינות : היא משרתת טווח רחב של גילים , ( 21-3 ) נותנת מענה לקהילות לאום ותרבות מגוונות , לתלמידים מרקע חברתי כלכלי שונה וברמה הפרטנית ביותר – תלמידים המאופיינים ביכולות , רצונות וצרכים ייחודיים ושונים . כתוצאה מכך יש שונות רבה בין בתי ספר הנמצאים במקומות שונים ברחבי הארץ ושונות רבה גם בתוך כל כיתה . בבואה לבחון את הסוגיה המורכבת הזאת , למדה הוועדה ממקורות מידע מגוונים : מפגשים עם אנשי משרד החינוך ועם אנשי חינוך הפעילים במעגלים אחרים , ספרות מחקרית ומפגשים עם אנשי אקדמיה , סיורים בבתי ספר ומפגשים עם אנשים שסיפור החיים האישי שלהם רלוונטי לסוגיות שעמדו על הפרק . כן קיימה הוועדה יום עיון לציבור הרחב , שבו נפגשו אנשי מחקר עם אנשי שטח ועם מקבלי החלטות במשרד החינוך . הוועדה גם הזמינה וקיבלה סקירות מדעיות , ופרסמה קול קורא לציבור הרחב , שבו ביקשה לשתף אותה בתכניות ומחקרים העוסקים בשונויות בין תלמידים . ברקע דיוניה ועבודתה של הוועדה עמדה העובדה שמערכות החינוך הממלכתיות עוצבו בתקופה השונה במובנים רבים מזמננו שלנו . הנגישות למידע וזמינותו , המהפכה הטכנולוגית , השינויים בתכניות הלימודים ובמטרותיהן וכן השינויים במעמדם של המורים – כל אלה הם רק חלק מהגורמים שעליהם ניתן להצביע בהשוואה בין בתי הספר ״של המאה ה 21 ״ לבין אלה ״של המאה ה 20 ״ . שינויים אלו באים לידי ביטוי גם בצרכים המשתנים של בתי הספר כיום , ומעלים את השאלה כיצד ניתן לארגן את הלימודים כך שמרב התלמידים יפיקו מהם תועלת . שנתיים של עבודה הובילו את חברי הוועדה להבנה כי יש צורך לפתח מבט מערכתי מורכב על שונויות בין תלמידים . חברי הוועדה סבורים כי ראוי שמבט מורכב מעין זה ירחיב את הגדרת השונות מעבר להישגים בלימודים ויכלול גם התייחסות לשונויות נוספות – למשל : שונויות רגשיות וחברתיות , שונויות ברקע המשפחתי של התלמידים וברקע החברתי כלכלי של המשפחה , שונויות הקשורות בגיל , שונויות הקשורות ברצונות וצרכים אישיים של הלומד ועוד . תפישה מורכבת של נושא השונויות בין תלמידים במערכת החינוך תכיר בכך שלכל לומד יש מערך מורכב של תכונות אישיות – קוגניטיביות ומנטליות – שהן רלוונטיות ללמידה . לפיכך כל לומד הוא ייחודי , וקשה עד בלתי אפשרי לפעול לפי מודל של ״לומד ייצוגי״ , שהוא תוצר של ממוצעים סטטיסטיים . גישה מורכבת לנושא השונויות תהיה רגישה גם לרקע המשפחתי של הלומד ולסביבת החיים שבה גדל . כך למשל , בהשוואה לילדים ילידיים או לילדים מרקע חברתי

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help