Description:
ספר זה מתאר את דיוקנו של המנהיג הפוליטי מן הזן החדש, אשר צריך להיות בראש ובראשונה כוכב תקשורת, ידוען וחביב סקרים. זהו מנהיג פוליטי שחדירתו לזירה הפוליטית תלויה בזיהוי הצרכים של הבוחר ומשולה להחדרת מותג שיווקי. המנהיג הפוליטי החדש מוכן לעצב מחדש את האני-מאמין שלו, כדי להתאים אותו לצורכי האזרחים שאמורים להצביע בעדו. בעוד פוליטיקאי מסורתי רואה עצמו מחויב יותר לנתיב מוגדר ואינו יכול לשנות עמדות מבלי שיאשם בסטייה מהדרך, הפוליטיקאי החדש, הפוסט-מודרני, יכול להימלט ממכשלת האידיאולוגיה ולמתג את עצמו מחדש בהתאם לאופנות הפוליטיות המתגמלות ביותר מבחינתו. דיוקן זה של המנהיג הפוליטי החדש נוצר בעקבות תהליכים סוציולוגיים עמוקים, אשר התרחשו בשלושת העשורים האחרונים בדמוקרטיות מתועשות במיוחד, והפכו את האזרחים בחברות המערביות הפוסט-תעשייתיות למשכילים יותר, ואת המפלגות הפוליטיות לחלשות יותר, והביאו אל סופה את הפוליטיקה האידיאולוגית-מעמדית. במסגרת תהליכים אלה התברר כי האנרגיה של האזרחים, שהייתה מוקדשת בעבר לפרויקטים לאומיים גדולים, לאינטגרציה כלכלית ולבניית האומה בדמוקרטיות המתועשות, מופנית יותר ויותר לפרויקטים אישיים ולביטוי זהויות מורכבות בחברה מפוצלת. הגישות הפוליטיות של האזרחים והפעולות הנובעות ממציאות רגשית זו נשארות קרובות יותר לבית, למרחב הפרטי, ומכוונות פחות ופחות כלפי הממשל. תהליכים אלה מחייבים צמיחה של מנהיגים פוליטיים אשר שמים את הדגש ברצונותיו של הבוחר ובטיפוח המוניטין האישי שלהם, ואשר הזיקה שלהם בתהליכי קביעת המדיניות היא לידע הנשאב מסקרים יותר מאשר לאידיאולוגיה המפלגתית.
|
Author:
|
אורית גלילי
|
Editor(s):
|
|
Title:
|
|
Series:
|
|
Year:
|
תשס"ד - 2004
|
Month:
|
|
journal issue:
|
|
Ages:
|
תיכון ומעלה
|
Grade:
|
|
Target audience:
|
|
Subjects:
|
סוציולוגיה, שלטון וממשל, פוליטיקה וממשל,
|
Pages:
|
172
|
Type:
|
ספר עיון
|
|