Description:
בעידן שבו אמצעי התקשורת, רשתות חברתיות, בינה מלאכותית ואלגוריתמים קובעים מה נחשוב, נרגיש ונדע, אוריינות תקשורת ומידע אינה מותרות אלא אחד מכישורי החיים החיוניים. אבל כיצד יש "ללמד תקשורת" בבית הספר? והאם מערכת החינוך מסוגלת או מוכנה לפתח אוריינות מדיה בקרב תלמידיה ומוריה? לתווך את המתווכים – חינוך לאוריינות תקשורת בישראל מציג מחקר היסטורי וחברתי ראשון מסוגו, הסוקר למעלה משבעים שנה של התמודדות מערכת החינוך בישראל עם האתגרים שמציבות טכנולוגיות התקשורת. דרך סקירה וניתוח מעמיק של תוכניות לימוד, מדיניות חינוכית ותפיסות פדגוגיות ואידאולוגיות נחשפת תמונה מורכבת של תחום שהבטיח אוטונומיה למורים וחדשנות פדגוגית, אך נתקל שוב ושוב במכשולים פוליטיים ומבניים. הספר בוחן את החינוך לאוריינות מדיה בישראל ומתאר את המאבקים הפנימיים והחיצוניים שעיצבו את גבולות התחום: בין חדשנות חינוכית למערכת חינוך שמרנית; בין ערכים לאומיים לחינוך לאזרחות גלובלית; ובין פדגוגיה של שיתוף והתלכדות לבין מבנים ריכוזיים והיררכיים. לתווך את המתווכים מציע קריאה מעוררת מחשבה – לאנשי חינוך, לחוקרי תקשורת, לקובעי מדיניות ולכל מי שמאמין שלמידה על מדיה היא גם למידה על כוח, על חברה ועל דמוקרטיה; יתר על כן, הוא מעודד קריאה לפעולה: לעדכון יסודי של החינוך לאוריינות מדיה בעידן הדיגיטלי, לא ככלי טכני אלא כיסוד לאזרחות ביקורתית ולחברה פתוחה. ד"ר רביב נאוה הוא חוקר תקשורת וחינוך, עוסק בפיתוח תוכניות לימודים ובהדרכה דיגיטלית.
|
|
Author:
|
רביב נאוה
|
|
Editor(s):
|
|
|
Title:
|
|
|
Series:
|
|
|
Year:
|
2025
|
|
Month:
|
|
|
journal issue:
|
|
|
Ages:
|
תיכון ומעלה
|
|
Grade:
|
|
|
Target audience:
|
|
|
Subjects:
|
חינוך בישראל,
|
|
Pages:
|
230
|
|
Type:
|
ספר עיון
|
|