sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:י

רובד הדרש החבוי בו . דרך משל , הכתוב "לעלוקה שתי בנות הב הב" ( משלי ל , טו ) תורגם בלשון לימודים "לזאהנאם זוז דלפמאם ארא ארא , " כלומר "לגהינם שני פתחים הב הב . " תרגום מדרשי זה מבוסס על בבלי עבודה זרה יז ע"א , על שמות רבה ועוד . כמו כן גילה שהשרח הולך לפעמים בעקבות תרגום אונקלוס ונגד תרגום רס"ג למקרא . דרך משל , את שעטנז תרגם רס"ג בויקרא ( יט , יט ) "נועין מלחמין" ( שני מינים מעורבים , ( ובדברים ( כב , יא ) "ת'ובא מכ'תלטא" ( בגד מעורב . ( בשתי ההיקרויות נקט אונקלוס לשון שעטניזא , ובעקבותיו נקט השרח שעטנז , כלומר מילה מקראית שאולה במוגרבית . עם זה הוא גילה בלשון השרח גם שכבה עתיקה היונקת מתרגום רס"ג למקרא , ומאפיינים נוספים . עוד שנות דור ספק אם יהיה בנמצא אדם שידע את המסורת הזאת על רכיביה המגוונים ידיעה ראשונית טבעית וחיה , ועל כן תיעוד השרח ומחקרו הם מלאכה בעתה , החשובה כשלעצמה , באשר היא מתעדת רובד ייחודי ללשונות היהודים ובאשר היא מעידה על דרך החינוך הן בהנחלת לימוד המקרא ופרשנותו והן במסירת העברית מדור לדור , והיא חשובה גם בהקשר של ההיסטוריה התרבותית של עם ישראל , ומהיבטים סוציולוגיים ואחרים . בעל היובל אף ייסד את המחקר השיטתי של המרכיב העברי בערבית של יהודי מרוקו ואלג'יריה , וקידם מחקרים בחקר המרכיב העברי בלשון יהודי תוניסיה . את פריצת הדרך עשה בשנת תשל"ח במאמרו "על היסודות העבריים בערבית המדוברת של יהודי מרוקו" ( לשוננו מב [ תשל"ח , [ עמ' , ( 189-163 ומהמסד הזה הלך ובנה את התחום עד שהגיע לטפחות בפרסום ספריו La composante hebraique du mv > X ) m judeo-arabe algerien ( 1992 ) ולשונות של יהודי צפון אפריקה ( תשנ"ח , 2 תשנ"ט , ( שהם הישגים מופתיים בתחום זה . בשנים האחרונות הוא פנה אל חקר מסורות הלשון של צאצאי האנוסים בבורדו ובאיון ובנותיהן , מחקרים שהבשילו לספר מקיף בן שני כרכים , "העברית שבפי צאצאי האנוסים בצרפת" ( תשס"ו , ( ותקצר היריעה מלהדגים כאן ולו במעט את המסע המרתק שעשה בר אשר במנהרת הזמן גם בתחום זה . המאפיין את כל עבודתו המחקרית של בר אשר הוא אחיזתו בפרט ובכלל גם יחד . גם קו דקדוקי זעיר אינו נסתר מעינו וזוכה לעיון ממוקד , ועם זה לעולם אין הוא מניח לפרטים לאחוז בו ולשקעו בתוכם . הוא תמיד מתנער , סוקר סביבו ומראה שמחקר זה לא ללמד על עצמו יצא אלא ללמד על הכלל כולו יצא . כל מחקר שלו , בסוגיה גדולה או בגרסה פעוטה , מסתיים באמירות כוללות על מצבו של המחקר ועל תרומת הפרט הנחקר . בר אשר דוחק ודוחף את המחקר קדימה , למשימות חדשות ולאתגרים נוספים . הוא ערך עשרות ספרים , יסד בחוג ללשון העברית שני כתבי עת , את "מחקרים בלשון" ואת "מסורות , " וערך כעשרים גיליונות מהם . כיום הוא עורך את "לשוננו , " כתב העת היוקרתי ביותר בתחום חקר הלשון העברית והארמית . אף הוא יסד את

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help