sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ט

התווה את כיווני המחקר מחדש , ומאז פרסומו אין מחקר על לשון חז"ל שאינו נזקק לו . ברם עניינו של בעל היובל אינו מצומצם לשתי התקופות הקלסיות הגדולות של העברית , לשון המקרא מזה ולשון חז"ל מזה , ולמה שביניהן . בשאיפתו לראייה פנורמית וכוללת הוא עסק גם בעברית חדשה , בארמית ובלשונות היהודים שקמו ועלו למן חתימת המשנה ועד זמננו . בר אשר תרם תרומה מכרעת לחקר הארמית הנוצרית ( הסורית ) של ארץ ישראל . בחיבור הדוקטור שלו הוא בחן מחדש את כל כתבי היד והכתובות של ניב זה , קרא בהם קריאות טובות משל קודמיו , ומיין אותם למקורות שמגיעים ועולים לתקופה קדומה שבה הלשון עוד הייתה מדוברת ולאלו שנכתבו בתקופה מאוחרת יותר ושלשונם לא שיקפה עוד לשון בחיותה . אף הוא ניסח מחדש את דקדוקה של לשון זו , כגון בשאלת השווא שלדידו מומש כתנועה מלאה , ולא כתנועה חטופה כפי שסברו נלדקה ושולטהס . במחקר זה ובמאמרים נוספים על הסורית של ארץ ישראל , ערך בר אשר השוואות מעמיקות ומפורטות עם ניבי הארמית המערבית - הארמית הגלילית והארמית השומרונית . עניינו בעברית החדשה נתעצם משעה שנצטרף לאקדמיה ללשון העברית , ובייחוד משנטל עליו את אחריות הנהגתה . אחד ממחקריו הבולטים בתחום זה דן על מקומה של הארמית בעברית החדשה , בייחוד תוך בחינה היסטורית של היזקקות הסופרים העבריים בני הדורות האחרונים אליה ושל מידת שיבוצה בכתיבתם . לדעתו , סופרים ראשונים שהיו קרובים אצל התלמוד הבבלי עיטרו את לשונם במילים ובמימרות ארמיות , ואילו סופרים אחרונים שזיקתם לספרותנו העתיקה קלושה מיעטו בנקיטת מילים וצירופים ארמיים ובמימרות תלמודיות . בחקר העברית החדשה הוא הולך בעקבות פרופ' זאב בן חיים , שאין לעמוד על טיבה אלא תוך בחינת יסודותיה ברובדי הלשון הקלסיים שהיא מבוססת עליהם . פרופ' בר אשר העלה על נס גם את חקר מורשתם הלשונית של יהודי צפון אפריקה ואת חקר מורשת הלשון של יהודי דרום מערב צרפת , והשקיע בהם ממיטב זמנו ומרצו . את היסודות לנושאים אלו הוא קיבל מאביו רבי אברהם בן הרוש ז"ל , שהיה מאחרוני גדולי המסרנים של מסורות השךח ( התרגום המוגרבי המסורתי ) של אזור תאפילאלת ( דרום מזרח מרוקו . ( הוא הניח על סדר היום את חקר השרח למקרא ולחיבורים בתר מקראיים , והתריע על הדחיפות שבכינוס הידע שנמסר בעל פה במשך דורות רבים אך יורד לטמיון לנגד עינינו בדור זה של חיסול הגלויות ושל היטמעות לשונית תרבותית בארץ . גם בתחום זה עשה גדולות ונצורות והצליח להציל חומר רב ממסורת תאפילאלת וממסורות אחרות . הגדיל לעשות במהדורתו המופתית ל"לשון לימודים לר' רפאל בירדוגו" ( שלושה כרכים , תשס"ב , ( שהוא ספר פתרונות " ) גלוסר ( " לרוב ספרי המקרא בניב המוגרבי של יהודי מכנאס . במהדורתו השווה בר אשר דרך קבע את תרגומו של הרב בירדוגו לשרח תאפילאלת , תרגם וביאר את כל הטעון תרגום וביאור . בר אשר חשף בשרח תופעות מאלפות , וביניהן

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help