sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ז

וגדלה בשנים האחרונות . במחצית הראשונה של שנת הלימודים תשס"ב הוא השתתף בקבוצת מחקר על קומראן בראשות פרופ' דבורה דימנט במכון ללימודים מתקדמים של האוניברסיטה העברית . עם פרופ' דימנט ייסד בעל היובל את כתב העת "מגילות : מחקרים במגילות מדבר יהודה" ופרסם בו ( וכן ב"לשוננו ( " מאמרים על ההיבטים הלשוניים של המגילות . בר אשר אף משתתף כחבר בולט בסדנת החוקרים הבין לאומית על לשון המגילות ובן סירא המתכנסת מדי כמה שנים . מחקריו מלבנים תופעות של כתיב , הגה , תצורה , אוצר מילים וסמנטיקה . ברם מכל מחקריו על קומראן ניבטת זיקתו הגדולה ללשון חז"ל , כפי שהביע במפורש באחד ממאמריו : " יותר משאני מבקש ללמוד על העברית של קומראן מן הארמית ומן העברית מבקש אני להשיג את ההפך וללמוד מהעברית של קומראן על תופעות דקדוק בלשון המשנה" "More than I wish to learn about Qumran Hebrew from ) Aramaic and Hebrew , I wish to accomplish the opposite and learn from Qumran Hebrew about grammatical phenomena in Mishnaic Hebrew " , in "A Few Remarks on Mishnaic Hebrew and Aramaic in Qumran Hebrew " , in T . Muraoka & J . F . Elwolde [ eds . ] , Diggers at the Well : Proceedings of the Third International Symposium on the Hebrew of the . ( Dead Sea Scrolls and Ben Sira , Leiden , Boston & Koln 2000 , pp . 12-19 אכן לבו של פרופ' משה בר אשר נתון במזרחה של לשון חז"ל ואין תמה שצמח להיות גדול חוקרי לשון חז"ל בזמננו ומוביל המחקר בתחום זה , אחרי שספג את תורתם של החוקרים הדגולים מן הדור הקודם - חנוך ילון , יחזקאל קוטשר ושלמה מורג ז"ל וזאב בן חיים וישראל ייבין יבל"א . מחקריו של בר אשר בתחום חקר לשון חז"ל מתנהלים בשלושה מסלולים : א . במסלול האחד תיאור כולל של כתבי יד . את דרכו המדעית התחיל בר אשר בחיבור גמר לתואר השני שכתב בהדרכת פרופ' יחזקאל קוטשר ז"ל ובו תיאר חלק מכתב יד פרמה ב לסדר טהרות . בתיאור זה הוא סקר את הקווים המציבים את כ"י פרמה ב בשורה אחת עם עדי הנוסח המשובחים של המשנה . את חיבורו הרחיב למחקר כולל במבוא להוצאת הפקסימיליה של כתב יד זה . גם לאחר מכן המשיך בר אשר להתעניין בכ"י פרמה ב , בשל תכונות לשון שעוררו את תשומת לבו . לא היה ספק בעיניו כי כתב היד עומד בשורה הראשונה של עדי הנוסח של לשון המשנה , ועם זה לא הסיע דעתו מכמה וכמה פרטים שכתב היד נוהג בהם שיטה שונה משיטת כתבי יד משובחים אחרים . משנצטרף שינוי זה לראיות נוספות הגיע בר אשר ברבות הימים למסקנה , שלשון חז"ל עשויה כמה טיפוסי לשון . במסלול זה תיאר בר אשר גם את כתב יד פריז של המשנה , וייחד לו ספר שלם במסגרת הסדרה " עדה ולשון . " וכן תיאר את כתב יד רומי של ספרי במדבר . ב . במסלול השני אתה מוצא תיאור מפורט של קווי לשון , בייחוד בתורת הצורות ובתורת ההגה , אך גם בתחביר וכמילון . יש שייחד תיאורים לבירור פרט שלא תואר

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help