sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ו

כבר כסטודנט עבד בר אשר במפעל המקרא , והרים את תרומתו לההדרת ספר ישעיה וספר ירמיה במהדורת האוניברסיטה העברית . מחקר לשון המקרא ניכר בחיבוריו של בר אשר בעיקר כאספקלריה לחקר לשון חז"ל : לעתים תכופות הוא בוחן את הקשר בין לשון התנאים לבין לשון המקרא , ולא אחת הוא מעמיד את תופעות לשון חז"ל מול מקבילותיהן בלשון המקרא , מצביע על הדומה ומדגיש את השונה . בשאלת היחס בין שני הקורפוסים עמדתו ברורה : אחידות לשונית מכאן ועצמאות מכאן , כפי שזה בא לידי ביטוי במאמרו "אחדותה ההיסטורית של הלשון העברית ומחקר לשון חכמים" ( מחקרים בלשון א [ תשמ"ה , [ עמ' . ( 99-75 בר אשר ער במיוחד למעמד לשון המקרא המאוחרת , שהיא בעיניו חוליה מקשרת בין לשון המקרא הקלסית לבין לשון התנאים . בכמה ממאמריו על לשון חז"ל הוא רמז שוב ושוב אל הקשר בין לשון חז"ל לספר ירמיה , כגון הערתו על המשקל פעול : "דוגמות רבות ממשקל זה מזדמנות בספר ירמיה , ואין זה מקרה בעלמא" " ) צורות נדירות בלשון התנאים , " לשוננו מא [ תשל"ז , [ עמ' ;( 96 וכן : "זהו משקל אופייני לדקדוק לשון חכמים המבדיל אותה מלשון המקרא . אבל ניצניו של המשקל הזה מופיעים כבר בספר ירמיהו , יותר מ 700 שנה לפני חתימת המשנה" " ) לשון חכמים , " ספר היובל לרב מרדכי ברויאר , ירושלים תשנ"ב , עמ' . ( 660 אך בר אשר דן בלשון המקרא גם כשלעצמה וייחד לה בירורים משלה . דרך משל , במאמרו "איש יהודי היה בשושן הבירה" ( לשוננו לעם נ [ תשנ"ט , [ עמ' ( 79-76 הוא ליבן בבהירות האפיינית לו את ההוראה החדשה של יהודי במגילת אסתר ( בן העם והאמונה היהודית , לא מי שמתייחס אל שבט יהודה או אל ארץ יהודה . ( בבחנו את התואר הזה הרחיב את היריעה ופירש בעקבות חז"ל את הפועל מתיהד "מתגייר" ( לא "מעמיד פני יהודי , ( " ואף הצביע על השימוש המקביל בתואר ישראלית בפסוק "בן הישראלית ... למטה דן" ( ויקרא כד , יא , ( שבו המספר המקראי מציג תחילה את האישה מצד ייחוסה לעם ואחר כך מצד ייחוסה המשפחתי , בדומה להצגת מרדכי כ"איש יהודי ... איש ימיני . " במאמר "בינוני סביל של בניין קל בגזרת ע"ע במקרא" ( ש"י לשרה יפת : מחקרים במקרא בפרשנותו ובלשונו , ירושלים תשס"ו , עמ' ( 263-251 דן בר אשר בתצורת המילה נדה ובהוראותיה בלשון המקרא . תוך בחינה מורפולוגית , לקסיקלית וסמנטית , הוא הציע בזהירות את התפיסה שהמילה נדה משקפת שני הומונימים : האחד שם עצם מופשט בהוראת "טומאה" מהשורש נד"ד , השקול במשקל קטה , והאחר שם עצם מוחשי במובן "אישה בעלת טומאה" בצורת בינוני סביל של קל במשקל קט ( זכר ) / קטה ( נקבה . ( תפיסת נדה כבינוני סביל מבוססת על ניתוח מעמיק של הצורות הדומות נד , גז , גזה , שאף הן מקורן בצורות מהבינוני הסביל . לשיטתו אפשר שצורת הבינוני הסביל נדה נספגה לתוך שם העצם בנטייתם של הומונימים להיטשטש ולהיספג . ואלה אך דוגמות אחדות . בר אשר נדרש גם ללשון מגילות מדבר יהודה . מעורבותו בחקר המגילות הולכת

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help