sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

את הדרישה של 'ועשית הישר והטוב . ' ר' ישעיהו שפירא כיוון לדברי הרמב"ן ולאזהרתו החמורה שיכול אדם לשמור תורה ומצוות ולהיות 'נבל ברשות התורה . ' יכול אדם לשמור תורה ומצוות ועדיין לא למצות אה דרישת הטוב המחייבת למנוע עוולות , להרבות טוב ולפעול ביושר מעבר לנורמה החקוקה . יוסקה לא הסתפק בכך : המרד הקדוש שאותו טיפח ואותו הנחיל , ושעליו נסבו רוב כתביו המכונסים בספר זה , התייחס למכלול שלם של ערכי ההומניזם , שהלוז המרכזי בהם הוא ערך כבוד האדם . יוסקה היה בן בית במלכות הרוח . הוא הבין כי כבוד האדם הוא כבודו של כל ברוא בצלמו של האל . כל אדם , יהיו אשר יהיו דתו , מגדרו ושיוכו הלאומי , ראוי לכבוד ולמבט אנושי . עבור יוסקה , ערך זה אינו מולדת חוץ במסורת ישראל . במכלול כתביו , גם אלו המכונסים כאן , וכן בשיעוריו ובתורתו שבעל פה , הוא חזר והצביע על מרכזיותו של ערך זה במסורת ישראל . אלא שהוא לא הסתפק רק בהצבעה עיונית תאורטית של ערכים אלה במקורות אלא גזר מכך את המסקנות המתחייבות ממנו כלפי נשים , כלפי זרים בתוכנו , כלפי ערבים , כלפי כל אדם . מבעד לכל שורה בספר זה ניבטת הדאגה לאדם , כי אוהב אדם מאין כמוהו היה האיש , ואהבה רכה זו תורגמה לתביעה נורמטיבית הנובעת ממקורות ישראל . הוא האמין כי האחריות על עיצוב המציאות חלה על כל אחד ואחת מישראל , שכן זהו מובנה העמוק של הברית בין האדם לאל - על האדם להיות יוצר עולם כדרך שהאל הוא בורא עולם . דומני שהצטרפותו של יוסקה לקיבוץ הדתי בעודו עול ימים נבעה מאמונה זו , שהזינה את מייסדי הקיבוץ הדתי ומורי דרכו , ישעיהו ליבוביץ בצעירותו , צוריאל ארמנית , משה אונא , שמחה פרידמן , אליעזר גולדמן ואחרים . הם ביקשו ליצור קהילה שוויונית המגשימה באורח חייה את ערכי התורה ומעצבת את דרכה בעצמה , ללא סמכות רבנית , ומתוך אחריות דתית החלה על מכלול מרחבי החיים . המשמעות של תורת ישראל כתורת חיים לא הייתה רק ראייתה כמנחה את החיים אלא גם ככזאת שאינה עומדת בניגוד לחיים , לדרישותיהם ולערכיהם . הרב חיים הירשנזון , שיוסקה כה העריך ולמד ממנו , הרבה באמצעות חברו הטוב יהודה נוימן ייבדל לחיים ארוכים , כתב : 'אין דת וחוק בתורה אשר יתנגד לדרכי הציוויליזאציות האמיתי . ' זאת משום שהתורה פונה אל האדם כאדם שלם , ככלי מלא , ולא ככלי ריק שאין לו משלו כלום . כאמור , שנים ארוכות היה יוסקה אחיטוב עמית מרכזי במכון שלום הרטמן בירושלים . 'חדרו' היה פרוץ לכל עבר , שכן לא בחדר ישב אלא דווקא בספרייה . הוא בחר להיות בקרבת הספרים ובקרבת האנשים , שותף לשיחה ,

מכון שלום הרטמן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help