sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הדתית שעל ברכיה גדל , זיהה את המגמות המתפתחות בה ולא נלאה מלהראות את האפשרויות הנוספות המצויות בבית הגנזים של המסורת היהודית . כבר בספרו הקודם 'על גבול התמורה : עיון במשמעויות יהודיות בנות זמננו' ( תשנ"ה , ( הוא הציג סדרה של מחקרים ביקורתיים מרשימים על תופעות שמשנות את פניה של הציונות הדתית , ומאז פרסומו הוא מצא עצמו יותר ויותר בעמדה ביקורתית של מוכיח ומבקר בשער בת רבים . הוא זיהה היטב את פיתויו רב העוצמה של הפונדמנטליזם הדתי ליהודים מאמינים בעולם המודרני ופוסטמודרני , המוצאים בו נחמה ושחרור מעקת החיים ומכובד החירות . כנגד מגמה זו הוא נאבק ללא שיור . המשווה בין עבודותיו של יוסקה בספרו הקודם לבין עבודותיו המכונסות בספר זה , לא יכול שלא להשתאות לנוכח העקביות שבביקורת מצד אחד , ולנוכח התגבשות הגותו וחידוד ביקורתו מצד אחר , תוך שכלול המערכת המושגית המספקת לו ארגז כלים עיוני ומבוסס מחקרית . הספר הנוכחי משדר את המצוקה והדחיפות שחש יוסקה בשנים האחרונות . הציונות הדתית , כפי שהוא הבינה , פסעה אל עבר מרחבי האשליה המטפיזיים , ויתרה על ההתמודדות עם הקיום הראלי במדינה , ורופפה עד כדי סכנה את חבלי שייכותה וזיקתה לעם ולמדינה . הוא שאל מליבוביץ ומגולדמן את המונח 'בלתי אשלייתי' וביקש לשרטט דרכו את האפשרות שבה צריכה הציונות הדתית ללכת , אם ברצונה לקחת חלק בהובלת המדינה . אמירות אלה הוא מבטא לאורך כל פרקי הספר דרך התופעות שהוא מבקר , ובאופן בהיר ומפורש יותר בפרק האפילוג , 'לקראת ציונות דתית בלתי אשלייתית , ' שבו הוא מניח מתווה חלופי לדרכה של הציונות הדתית , ובעיקר לדרכם של חוגי מרכז הרב . הדיאלוג המתמיד שניהל יוסקה עם אליעזר גולדמן ודוד הרטמן , ועם עמיתיו במרכז הרצוג בישיבת הקיבוץ הדתי , במכון הרטמן ובון ליר , הובילו אותו לחדד את דרישתו ותביעתו לציונות דתית ראלית , שחוזרת לערכי היסוד שלה שעליהם נוסד הקיבוץ הדתי , ושבהם דגלו אנשי תורה ועבודה ומחוללי 'המרד הקדוש . ' יוסקה הבין כי הדרך להתמודד עם מגמות מטפיזיות ופונדמנטליסטיות אלה לא תיכון באמצעות הסתרתן והתעלמות מהן ; אדרבה , הוא ביקש לשוחח עמן , לנתח אותן ולהצביע שוב ושוב על פגמיהן . יוסקה היה כאמור מבקר חברתי וולצריאני , אולי אחרון המבקרים החברתיים של הציונות הדתית . הוא היה בשר מבשרה ואוהבה הגדול , משרידיה ההולכים ונמוגים של הציונות הדתית הקלאסית שנשאה את נס ' המרד הקדוש' שאותו הניף לראשונה האדמו"ר החלוץ ר' ישעיהו שפירא . מרד זה לא כוון כנגד התורה ; הוא היה מרד בשם התורה ! הוא תבע להעצים

מכון שלום הרטמן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help