sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

כללי יותר של הציונות הדתית . כל מעגלי שייכות אלה היו קרובים ללבו ; הוא אהב את קיבוצו ואת אנשיו , הוא אהב את הקיבוץ הדתי ושימש לו מצפן רעיוני , והוא אהב את הציונות הדתית וחרד לגורלה . מתוך אהבה ודאגה כנה זו הוא שב וחזר והתעמק בשאלות היסוד והזהות של כל מעגל שייכות . בספר שהוצאנו לכבוד יובל השבעים שלו 'תרבות יהודית בעין הסערה' ( תשס"ב , ( אפיינתי את יוסקה כמבקר חברתי . אני מבקש לשוב אל הבחנה זו , שלהערכתי ממקדת את הזרקור אל תשתית חייו האינטלקטואליים והמעשיים . לפי תפיסה רווחת , ניתוק רגשי ממושא הביקורת הוא תנאי הכרחי לביקורת חברתית . רק כאשר המבקר נמצא מחוץ למציאות הראלית שאותה הוא מבקר , הוא יכול לשפוט אותה ולהעריכה באופן אובייקטיבי . בלשונו של מיכאל וולצר שהרבה לעסוק בעניין , המבקר החברתי בנוסח זה הוא ' הזר המוחלט . ' כנגד תפיסה זו מבקש וולצר להצביע על דמויות מופת כגון אלכסנדר הרצן המבקר הרוסי בן המאה התשע עשרה , מהטמה גנדי , ג'ורג' אורוול או אחד העם - ואנו יכולים להוסיף לרשימה גם אנשים כמו ישעיהו ליבוביץ , דוד הדטמן או אליעזר גולדמן - שהיו בשר מבשרה של החברה שאותה ביקרו , ונתפסו בעיני עצמם ובעיני אותה חברה כחלק מקהילת ה'אנחנר . אנשים אלה תפקדו כמבקרים חברתיים מבלי שהיו מנוכרים לחברתם . אדרבה , ביקורתם הייתה ביקורת אוהב ונבעה מתוך מחויבותם העמוקה לחברה שבתוכה חיו . לעתים גם המבקר החברתי המעורב נתפס כזר , אבל זוהי זרות מיוחדת במינה : הוא אינו 'הזר המוחלט ; ' זרותו נובעת מכך שבמהלך חייו הוא אוסף ומלקט רעיונות ממקומות שונים ומתרבויות שונות המרחיקים ומגביהים מעט את נקודת ראותו על החברה שבתוכה הוא חי . ועדיין , מגמת פניו כל העת היא פנימה ; מטרתו היא לחבר רעיונות אלה לתרבותו שלו ולהובילה קדימה לפי ראותו . בתודעתו , הערכים החדשים אינם באמת זרים וחיצוניים לתרבותו , אלא תואמים לה ; מערכת המושגים והערכים שבידו מאפשרת לו לקרוא אותה מחדש . נקודת תצפית מיוחדת זו מאפשרת לו להצביע על הכשלים והמקומות שבהם החברה שבתוכה הוא חי ופועל אינה עומדת בסטנדרטים של עצמה . הוא חוזר ומציב בפני חברה זו מראה וקורא לה לשוב ולבחון את עצמה כדי לעמוד כראוי בערכיה וכדי למצות את האפשרויות הגלומות בה . יוסקה אכן היה מבקר חברתי מובהק . הוא היה מחויב באופן עמוק למעגלים היסודיים המכוננים את עולמו החברתי תרבותי ומתוך מחויבות זו הוא התמקם לא אחה בעמדה של ביקורת . הוא חרד לעתידה של הציונות

מכון שלום הרטמן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help