sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

בהפשטת יתר ובהעצמת הסובייקט , ואילו האתיקה השנייה מעצימה יתר על המידה את הזולת , ואינה מסוגלת למקם את נוכחותו בתוך מערכת מושגית של הסובייקט , ההכרחית לכל פעילות תודעתית . ספר זה מבקש להציע עמדת ביניים , שלפיה הסובייקט והזולת הם גם פועל וגם נפעל . היא מסכימה שאי אפשר לשלול מהסובייקט את ריבונותו ואת מעמדו , שכן מעמד זה הוא תנאי לכל פעילות של שיפוט והתחייבות , ולפיכך נקודת המוצא שלה פותחת במעמדו הראשוני של הסובייקט . ואולם , היא גם מסכימה שמעמד ייחודי זה עלול לייצר יחס היררכי בין הסובייקט לזולת , ולפיכך היא מניחה כי הזולת הוא אכן טרנסצנדנטי לסובייקט . טרנסצנדטיות זו אינה רק דרישה מוסרית ; היא נתון פנומנולוגי בהיר , שיש לו היבטים רבים : מבחינה אפיסטמולוגית הזולת אינו מוכר עד תום ; יש בו תמיד שארית שאינה ניתנת למיצוי , המתבטאת בסירובו להיות ממוקם רק כאובייקט בעולמו של הסובייקט . סירוב מתמיד זה בא לידי ביטוי בעובדה שכל ניסיון למקם את הזולת כאובייקט , מחייב סוג של אלימות כלפיו - השתקה , הדרה , הסטת המבט ממנו או ראייתו כשקוף . הזולת הוא ראשוני כמו הסובייקט , אבל ראשוניות זו נתונה למניפולציה . זאת בשל תכונת היסוד של הסובייקט כיש מכונן . המתח שבין שני הקצוות - הסובייקט והזולת - יכול להיפתר בזכות תכונתו הייחודית של הסובייקט הפעיל , הריבוני : הוא יכול לסגת אל עצמו ; לצמצם ולסייג את עצמו כדי לאפשר לנוכחותו של הזולת להופיע . פעולת צמצום זו מבטאת את אופיו הריבוני של הסובייקט . כיש פעיל הוא יכול להפנות את פעילותו כלפי עצמו ולמקם עצמו מחדש . כאשר הוא ממצב את עצמו כיש פתוח ודרוך למה שנוכח ומופיע בפניו , הנוכחות של הזולת אינה כופה עצמה עליו ; אדרבה , היא מבטאת את הפתיחות שלו כלפי הזולת וכלפי הטרנסצנדנטי . הסובייקט הוא המאפשר נוכחות זו . במסגרת פתיחות זו , הזולת אינו 'בשבילי ; ' אדרבה , מיקומו העצמי של הסובייקט כיש פתוח , מבטא את נכונותו לקבל את מה שמופיע מולו . פתיחות זו אל מה שישנו , מאפשרת את הופעת הזולת , ולא פחות מכך - את הופעת הניסיון בטרנסצנדנטיות בכלל , שהמופע של הזולת הוא חלק ממנה . תנועה מורכבת זו , שתתואר בפירוט בפרקי הספר השונים , תיקרא 'אתיקה של הנסיגה הפנימית' או 'אתיקה של הנסיגה העצמית . ' ' הנסיגה של העצמי' משמעה שהריבון נסוג אל פנימיותו , משהה את פעילותו , ומתמקם בעמדת פתיחות וקשב לזולת , עמדה המחייבת אותו

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help