sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הוא האובייקט לפעילותו המוסרית , אלא נוכחותו של הזולת היא הקודמת לכל פעולת כינון . היא אינה מכוננת על ידי הסובייקט אלא מתפרצת ומגיחה אל הקיום וכופה עצמה עליו . בפרק השני ארחיב ואפרט אתיקה זו , כאן נסתפק בהנחה הבסיסית שלה : היא מיוסדת על היות הזולת יש שהוא ' בשביל עצמו , ' יש שאינו נתפס ברשת המושגים הראשונית של הסובייקט . הכיוון הוא הפוך : הזולת הוא המטיל חובה על הסובייקט , ובלשונו של לוינס : ' אני מנתח את היחס הבין אנושי כאילו [ ... ] הפנים מבקשות אותי ומצוות עליי . משמעותן היא ציווי מסומן . ' לפי לוינס , הציווי הראשוני שיוצרת נוכחות הזולת הוא האיסור 'לא תרצח . ' אם נציג עמדה מתונה יותר , נאמר כי במסגרת האתיקה של הנוכחות , ' הזולת' הוא היש הפעיל ו'האני , ' הוא הנפעל : האני יכול להיענות לנוכחות או לסרב לה . אם האתיקה הסטנדרטית מיוסדת על הסובייקט ועל כישורי הרצון והתבונה שלו , הרי שאתיקה של הנוכחות מיוסדת על הופעת הזולת . כפי שנראה בפרק השני , לוינס מתאר נוכחות זו במונח השאוב מהעולם הדתי - אפיפניה , היינו 'התגלות' של הזולת , החורגת ממתווה יחסי סובייקט אובייקט . נקודת התורפה העמוקה של אתיקה זו היא האפיסטמולוגיה שלה . היא מייצרת פנומנולוגיה של הזולת ללא סובייקט , היינו , ללא יש פעיל ושופט הממקם את הזולת בתוך עולמו . כיצד יכול האחר לקבל את מעמדו כ'אחר , ' כיש טרנסצנדנטי , ללא סובייקט פעיל ? אם לנוכחות האחר יש אפיונים כלשהם , אם יש לו פנים שניתן לתארן ולאפיינן , הרי שעקבות פעילות הסובייקט המתאר והמאפיין אינן ניתנות לטשטוש ! מנגד , אם הזולת אינו מאופיין , והוא 'נוכחות טהורה' - איזה מובן אתי יש לקיומו ? לבסוף , כיצד אפשר לכונן חובה כלשהי , ללא סובייקט פעיל המקבל על עצמו את החובה ? זו כנגד זו ניצבות להן שתי האתיקות , וכל אחת מהן מובילה לאפוריה : כאן אתיקה שגיבורה הוא הסובייקט הפועל , ההופכת את הזולת למושא ושוללת ממנו יסוד מהותי בקיומו ; וכאן אתיקה שגיבורה הוא הזולת , אשר אינה מעניקה פשר לסובייקט , המופיע כנפעל . האתיקה הראשונה מיוסדת על המערכת המושגית המכוננת את החובה ואת מעמד הזולת , והאתיקה הנגדית מיוסדת על נוכחות הזולת תחילה . האתיקה הראשונה לוקה 5 לוינס , תשנ"ה , עמי . 74 6 ראו לוינס , תש"ע , עמ' . 163

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help