sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

באיזה מובן הזולת מכונן ? התשובה לשאלה זו נעוצה במשמעות פעולת הכינון . פעולה זו ממקמת נתון גולמי ( הזולת ) בתוך סכמה הכרתית קודמת ובלתי מותנה בו . סכמה זו בלבד מקנה לנתון הגולמי את משמעותו וערכו . אכן , גם בתוך ההקשר של הפעולה האתית פועל מנגנון דומה : הזולת הוא 'הנתון' שישנו 'שם . ' אבל מנקודת מבטה של אתיקת החובה , הזולת כשלעצמו אינו מייסד את החובה המוטלת עליי ; אדרבה , עליי להפעיל את המנגנונים התודעתיים שבאמצעותם אני שופט ומכריע , על החובה המוטלת עליי ביחס לזולת . מנגנונים אלו מאפשרים לי לחרוג ממופעיו הריאליים של הזולת ולמקמו בתוך המסגרת הראויה מבחינה מוסרית . כך אפוא , הזולת הוא רק האובייקט של החובה , ומעמדו בקביעת החובה מותנה ברשת המשמעות הקודמת שלי כפועל מוסרי . עצמאותו של הזולת אינה נתונה מראש ואינה כפויה על הפועל המוסרי ; היא מכוננת מתוך הציווי הקטגורי וצידוקיו . לפי ניתוח זה , קיים מתאם בין האתיקה לבין דפוסי ההכרה הסטנדרטיים שלנו : בשני התחומים שולטת רשת משמעות היררכית ולא סימטרית של יחסי סובייקט אובייקט ; בשני התחומים , לסובייקט הריבוני יש מעמד ייחודי , שאין לאובייקט , גם לא ל'אובייקט' האנושי . בתחום האתי , מגולם יחס זה ביחס לזולת כיש קונקרטי . לפי הניסוח הראשון של הציווי הקטגורי , קביעת החובה כלפי הזולת נגזרת מיכולת ההכללה : 'צריך אדם שיוכל לרצות שהכלל המעשי הקובע את פעולותיו יהיה לחוק כללי . ' לפי ניסוח זה , האופייני לאתיקה של החובה , יחסי לזולת לא נקבע מתוך זיקה בלעדית למצב שבו הוא נתון , לאישיותו הקונקרטית , לסבלו ולמצוקתו ; אדרבה , עליי לשפוט את הזולת ואת מצבו לאור מערכת חוקית כללית . מבחינה זו , יחסי לזולת הוא רק ייצוג של יחסי לכל זולת . ייחודו אינו מטיל עליי חובה מיוחדת , אם איני יכול להכלילו תחת עיקרון כללי . ניצחון העיקרון של הכלליות מעקר משהו מהותי מהקיום האנושי . שהרי 'האנושיות' שבכל אדם אינה רק יסוד אוניברסלי משותף לכל בני האדם , אלא היא גם , ובעיקר , היסוד המבדיל בני אדם אלו מאלו . היא הייחוד המקבע אותם כישים קונקרטיים ואינדיווידואליים . בניגוד לאתיקה זו , שנקודת המוצא שלה היא הסובייקט הפועל , ניצבת אתיקה שנקודת המוצא שלה היא הנוכחות הבלתי מותנית של הזולת . אתיקה זו משנה את המרחב האתי : מעתה , הסובייקט אינו הפועל האוטונומי והזולת 4 שם , עמ' . 84

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help