sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

מוחלטת ואינה קונטינגנטית . היעדר התלות בזולת ובמופעיו הקונקרטיים , מגלם באתיקה הקאנטיאנית את תפיסתו של הזולת כמושא החובה המוסרית . תיאור זה נכון גם כשמביאים בחשבון את הניסוח השלישי של הציווי הקטגורי הקאנטיאני הקובע : 'עשה פעולתך כך שהאנושיות - הן שבך הן שבכל איש אחר - לך תכלית ולעולם לא אמצעי בלבד . ' לפי ניסוח זה , הזולת נתפס לא רק כאובייקט , כאמצעי לפעילותי , אלא גם כתכלית לעצמו , כיש שהוא 'בשביל עצמו . ' קאנט מנסח את דבריו בצורה חדה : 'האדם אינו חפץ , זאת אומרת דבר שאפשר להשתמש שימוש של אמצעי בלבד , אבל בכל פעולותיו הוא צריך להיחשב תמיד תכלית כשהיא לעצמה . ' קאנט מאפיין את הזולת כיש בעל ערך עצמי ולא כאובייקט - לא כחפץ הנתון לי לשימוש כאמצעי לתכלית אחרת . אי אפשר להפריז בתרומה של קאנט להכרה בערך העצמי של בני האדם , אבל גם בניסוח זה , מעמדו של הזולת הוא עדיין כשל אובייקט , שכן למרות ניסוחו המסייג , הזולת הוא בכל זאת גם אמצעי , וזאת במובן כפול : ראשית , החובה מוטלת על הפועל המחיל אותה על הזולת - בעל החובה הוא היש הפעיל והזולת הוא יש נפעל , וככזה הוא אובייקט ; שנית , הפועל המוסרי הוא המייחס לזולת את מעמדו כבעל ערך עצמי . לפיכך הזולת אינו משתחרר מלפיתתו של הסובייקט המוסרי ; הוא מקבל ערך , ואפילו ערך עצמאי , בתוך מערכת שאותה מכונן הסובייקט , הריבון . במונחים של המסורת הפנומנולוגית האקזיסטנציאלית , הזולת הוא בעל ערך 'בשביל' הסובייקט , שכן הוא מותנה בו מבחינה אפיסטמית . משמע : הוא כשלעצמו אינו יכול לכפות את ערכו , הוא אינו 'בשביל עצמו . ' במסגרת האתיקה , הוא תמיד יהיה המושא לפעילות המוסרית . מניתוח זה עולה כי האתיקה הסטנדרטית מיוסדת על יחסי סובייקט אובייקט , שבמסגרתם 'האני' הוא יש ריבוני ופעיל - הוא היש המכונן והזולת הוא היש המכונן . לכאורה , קביעה זו נראית רדיקלית מדי , שכן יחסי הכינון שבין סובייקט לאובייקט שייכים למרחב האפיסטמולוגי : הסובייקט , באמצעות התודעה שלו , מכונן את האובייקט . אבל בהקשר האתי , הזולת הוא יש נתון , המצוי 'שם . ' 1 השוו לוינס , , 1998 עמ' . 85-84 2 קאנט , תשמ"ח , עמ' . 95 3 שם , עמ' . 96

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help