sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

מבוא גיבורה של האתיקה , במיוחד האתיקה הדאונטולוגית המציבה במרכזה את מושג החובה , הוא הסובייקט המוסרי . פעילותו מיוסדת על ההכרה בחובה , שאותה הוא חושף באופן אוטונומי , בהיותו יש רציונלי . אתיקה זו מביאה לשיא את תהליך העצמת היחיד והצבתו כיש פועל , ובמובן עמוק היא מייחסת לו כמה מהאפיונים המיוחסים לאל : הוא יש חופשי , המחוקק לעצמו מכוח עצמו את חובותיו המוסריות . במסגרת אתיקה זו , שצורתה המובהקת ביותר מתגלמת באתיקה הקאנטיאנית , הזולת הוא מושא החובה או מושא הפעולה המוסרית . מנקודת מבט זו , האתיקה ממוקדת בסובייקט ובחובותיו ולא ביחסים ההדדיים שבינו לבין הזולת . יתר על כן , לאתיקה זו אין עניין מיוחד בזולת קונקרטי ; עניינה הוא בזולת - כל זולת - כמושא החובה הכללית . גם אם אתיקה זו מייצרת חובות הדדיות , הרי שחובות אלה נוצקות בתבנית ייחודית ומתנהלות במסלולים מקבילים ומשלימים : כל יחיד הוא סובייקט , שכן החובה המוסרית חלה עליו , וכל יחיד הוא גם אובייקט , שכן הוא מושא לפעולתו המוסרית של הזולת . המרחב שנוצר על ידי הפעולות של הסובייקטים השונים - אם הוא נוצר כלל ועיקר - אינו מרחב של מפגש , של דיאלוג או של הדדיות , אלא הוא מרחב ביניים של סובייקטים שונים , שלעתים פעילותם מתלכדת . כך למשל : אם חלה עליי החובה למנוע עוול הנעשה לזולת , ועל הזולת חלה החובה למנוע עוול הנעשה לי , גם אם מצבי העוול מתרחשים באותה עת ונעשית פעילות הדדית למניעת עוול - לא הכרח הוא שייווצר מאבק משותף בעוול , שכן מנקודת מבטו של כל אחד , החובה לפעול מוטלת עליו בלבד , והיא אינה תלויה בחובה המוטלת גם על זולתו . כל פועל מוסרי הוא אפוא סובייקט ואובייקט כאחד - כפועל מוסרי הוא סובייקט , אבל כמושא לפעולת הזולת הוא אובייקט . תבנית בסיסית זו של האתיקה , המשמרת את חוסר הסימטרית ואת אי ההדדיות - יש לה חשיבות מיוחדת מבחינה מוסרית . היא מגלמת את העיקרון של חוסר תלות בזולת במילוי החובה המוסרית , שכן האחריות המוסרית היא

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help