sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

בארכיון העירוני בשנים האחרונות , לרבות ספר יובל גנוז , שבה ומורה כי פולמוסים בלתי נלאים ליוו ספרי יובל אלה , בכל הנוגע לכתיבת ההיסטוריה של המושבה . ואכן , במשך שנים נכתבו נוסחאות היסטוריות שונות אודות פתח תקוה - אם על ידי בני המשפחות המייסדות , ואם על ידי עיתונאים ועסקנים . אך גם כאשר נכתבה היסטוריוגרפיה באופן מקצועי יותר , היא לא התקבלה פה אחד . מחקרו של לנג מתמקד , אפוא , בפולמוסים אודות ספר היובל הגנת ( ספר היובל לשנת החמישים למושבה , תרפ"ט . ( כתיבת ההיסטוריה אודות האשה בתקופת היישוב , וממילא האשה בעלייה הראשונה , היא כתיבה חדשה שהוצעה בעקבות התיאוריות הפמיניסטיות והמגדריות . מי היא האשה הייצוגית לתקופה זו , וכיצד ניתן ללמוד על מקומה בחיי המושבה , כאשר הדוקומנטציה הגברית המדווחת על המושבה , כמעט ואינה מספרת עליה ועל פעילותה ? מרגלית שילה משחזרת את דיוקנה של האשה בעלייה הראשונה , מתוך פסיפס של עדויות , ובראש ובראשונה אלה של הנשים עצמן . מסתבר שנשים בכל זאת העזו לספר בקולן שלהן את חיי הראשית הלאומית כאן , כפי שהתנסו וניסחו אותם - בזיכרונות , ביומנים , במכתבים ובאוטוביוגרפיות . היסטוריה זו של נשים מגלה מבין השיטין גם רפרטואר ראשוני של תרבות נשים ארץ ישראלית ( תרבות הבית הכפרי החדש , אתוס של רומנטיקה ארץ ישראלית , וחתירת 'היהודיה החדשה' ללימודים והשכלה . ( כתיבה היסטורית חדשה מציעה גם בת ציון עראקי קלורמן , החושפת את מערכת היחסים הפרובלמטית שבין הנהגת ציבור עולי תימן במושבות לבין ההנהגה של האיכרים והוותיקים , אנשי העלייה הראשונה . עראקי קלורמן בודקת חומרים אלה בכלים תיאורטיים פוסט קולוניאליסטים , כשהיא עוקבת אחר התפתחותה של התרבות הפוליטית הבין עדתית במושבה ראשון לציון , כפי שהתגבשה והתנהלה שם בשנות העשרה והעשרים . למותר לציין כי שדה ההתגוששות בראשון לציון משמש כאן כמקרה בוחן , ויש בו כדי לייצג מערכות יחסים דומות שהתנהלו גם במושבות אחרות . נילי אריה ספיר מייחדת את מחקרה למתיישבים הראשונים כ'היסטוריונים' הכותבים מ'ידע אישי' את הנרטיב ההיסטורי לאומי , כשהיא בודקת תופעה זו מן ההיבט הפולקלוריסטי . בידיה של אריה ספיר מצוי כתב יד של סבה , אמנון הורביץ , שהיה הבן הראשון לביל"ויים בגדרה . הורביץ הרבה לכתוב ממוארים היסטוריים , אם מתוך חוויות חייו שלו , ואם מתוך סיפורים ששמע מפי הוריו הביל"ויים , כשהוא נחוש בהכרה של שליחות ואחריות להעביר עדות אותנטית זו - שאין מהימנה ממנה בעיניו - הלאה . אריה ספיר , האמונה על תיאוריות פולקלוריסטיות של 'הסיפור האישי , ' מנתחת ממוארים אלה מההיבט האידיאולוגי פרטי ומההיבט ההיסטורי קולקטיבי .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help