sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

כן , אין זה ספר העוסק במגווניה הרבים של התרבות היהודית החילונית המשתרעת מן הסיפורת והשירה ועד לתאטרון , לקולנוע ולמוזאונים , והכוללת גם את מנהגי היום יום והתרבות החומרית . גם סקירה מעין זו היא עבודה מקפת מרי ביחס לשאיפותיי כאן שאני מורה במוגבלותן . במקום זאת אני מתמקד במטרה מצומצמת יותר : הרעיונות שבאו לידי ביטוי בראש ובראשונה במסות ובחיבורים פילוסופיים ופרוגרמטיים , אם כי פה ושם תוך כדי השקה ליצירות ספרות . לבסוף - ואני מצר על כך - מכיוון שבעיקר גברים הם שעיצבו את המסורת האינטלקטואלית של החילוניות היהודית , לא יוכל סיפורי זה , שהחל במעשה התמרדותה של סבתי , לכלול את מלוא חלקן של הנשים ואף לא את סיפורם של גברים חסרי השכלה בקהילות היהודיות באשר הן . הספר גם אינו עוסק בהוגי דעות חילוניים שהיו במקרה יהודים או מקורם היה יהודי - אלה שיצחק דויטשר קרא להם בכינוי הנודע "יהודים לא יהודיים" - אלא אם כן מפעלם הרעיוני עסק בעיקרו בשאלות העבר וההווה של היהודים . קרל מארקס הוא מקרה גבולי העשוי להועיל לענייננו . מארקס הוטבל בילדותו לנצרות ואף לא נמנע משימוש בגידופים אנטישמיים גסים כלפי אויביו מבין היהודים . עם זאת הוא גם התרועע עם יהודים , ביקר לעתים מזומנות במקומות מרפא של יהודים ובהם אף קשר קשרי ידידות עם ההיסטוריון היהודי היינריך גרץ . אף על פי כן , עיסוקו המתמשך היחיד בשאלה היהודית היה בחיבורו הנודע לשמצה שנשא שם זה . "לשאלת היהודים" הוא חיבור מורכב שניתן לקראו הן ככתב הגנה על האמנסיפציה של היהודים והן בהפצת סטראוטיפים אנטישמיים על יהודים כ"אנשים שהכסף הוא כל מעיינם . " תרומתו הסגולית של מארקס עבור ספר זה היא בהבחנה שהבחין בין " יהודי של שבת" לבין "יהודי של יום יום . " בכך ביקש להסיט את הדיון מהדת היהודית אל החיים החילוניים של היהודים וזו חשיבותו בתולדות החילוניות היהודית . עם זאת , בסיכומו של דבר מארקס לא התעניין ביהודים כבבני אדם ממשיים ; הוא נזקק להם רק כדי לייצג את טענותיו . נכון שדורות של יהודים חילוניים ובכללם דויטשר אכן מקצים מקום למארקס בפנתאון הפגישה עם ההיסטוריון היהודי היינריך גרץ בקרלסבאד בשנת 1876 מתוארת אצל בירנבאום , גיאוגרפיה של תקווה , עמ' . 43-36 אני דן בפגישה זו בפרק 2 להלן . במסתו משנת , 1843 "המשפחה הקדושה , " חזר מארקס על טיעונים אלה אולם בנוסח מתון יותר . ראו קרליבך , קרל מארקס .

מכון שלום הרטמן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help