sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הסותרות זו את זו , הצטרפו הוא ואחותו לתנועת הנוער הציונית "השומר הצעיר" שדגלה בסוציאליזם ובשיבה רומנטית אל הטבע . אחיו הצעיר נע בכיוון הפוך , ציוני גם הוא , והצטרף לתנועת "בית"ר" הרוויזיוניסטית , התנועה הלאומנית הקיצונית שחבריה לבשו מדי צבא והתנגדו למהפכה החברתית . חרף ההבדלים ביניהן , שתי התנועות היו חילוניות לחלוטין וראו בדת היהודית שותפה לאשמה בסבלם של היהודים . משום כך הוויכוחים שפרצו בשנות העשרים סביב שולחן השבה של בני משפחת ביאלוגלובסקי היו סוערים , אך מכיוון שההורים עצמם כבר צעדו את צעדיהם הראשונים אל המודרנה - צעדים שכעת השלימו ילדיהם - מעולם לא חל קרע גמור . אדרבה , שררה שם רוח של סובלנות , שהקלה במידת מה את הדרך מן הדת אל החילוניות , דרך שבעבור אחרים הייתה זרועה לעתים קרובות מעקשים . בדומה לימינו , ימיה של ראשית המאה העשרים היו ימים של חיפושי זהות נרחבים . סבי וסבתי , ויותר מהם אבי ובני דורו במשפחה , כבר לא ראו את הדרכים הישנות לביטוי יהדותם כדרכים רלוונטיות בעולם מודרני . רבים אמנם הוסיפו לדבוק בהן , אבל מספרם של מי שחדלו מכך גדל והלך . כוח המשיכה של העולם הגדול שמעבר ל"שטעטל" ולקשיי הקיום היהודי קראו לפתרונות חדשים . רבים נטשו לא רק את היהדות של הוריהם כי אם גם את הזהות היהודיה עצמה . אחרים לא הסתפקו בהתבוללות ובאימוץ גישה של אוניברסליות . בשנת 1913 נכח מתבולל יהודי גרמני צעיר בשם פרנץ רוזנצווייג , שהיה על סף התנצרות , בתפילת יום הכיפורים . הוא חש מעין התעלות נפש , וגמר בלבו , "ובכן , אני ממשיך להיות יהודי . " בעבור אבי ובני חבורתו נעשה חילול יום הכיפורים להכרזה על זהותם החדשה . צעירי "השומר הצעיר" הפגינו בגלוי את בתם לבני הדור הקשיש : ביום הכיפורים הם ערכו נשף ריקודים ובו אכלו דווקא טריפות . אף על פי כן , בכל המקרים האלה - החילון או השיבה אל הדת - הייתה הזהות נזילה וכל איש עשה בה כבשלו . סיפור זה על קורותיה של משפחה אחת , שהוא אנקדוטלי ואישי ביודעין , משמש רקע לנושאו של ספר זה . רבים דחו את הדת ואימצו אורח חיים חילוני לא מתוך אידאולוגיה כי אם כתשובה לאבדן הדרך מחמת המודרנה : החינוך החילוני , העיור , ההגירה ושבירת מסגרתה של החברה המסורתית . כך נטשו הורי אמי את היהדות המסורתית כמעט בלא הרהור עם הגירתם לאמריקה בשנת . 1912 יותר משהייתה כאן מהפכה של רעיונות הייתה זו בריחה מהמסגרות הקהילתיות המסורתיות , מסמכות הרבנים ומהשגרה היום יומית שמכתיבות מצוות היהדות . אחרים , כגון אבי , אחיו ואחיותיו , נהו אחר המרד החילוני , שהיה אידאולוגי מובהק , מתוך אידאלים חברתיים

מכון שלום הרטמן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help