sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הקדמה זיכרון אחד מן הזיכרונות החביבים עליו שנותרו לאבי מאמו - סבתי - קשור בהיותה היהודייה הראשונה בעיר ורוצלאווק שבפולין שהניחה לשער ראשה לצמוח : מרד בזעיר אנפין , אבל רב משמעות . מאז ימי קדם דרשה חובת הצניעות מנשים יהודיות נשואות לכסות את שערן במטפחת או ברדיד . נשים יהודיות בעלות אמצעים בקהילות אשכנז נהגו לעטות על ראשן שביס מעוטר באבני חן הקרוי ביידיש 'שטערנטיכל . ' במאה התשע עשרה הציפה את העולם היהודי אופנה חדשה של פאות לנשים והביאה לידי פילוג בין אולטרה אורתודוקסים , שבעיניהם נחשב כיסוי הראש החדש הזה ל"פאה נכרית של גויים , " לבין אורתודוקסים שהאמינו כי נשים יהודיות המכסות את ראשן בשערן של נשים אחרות עדיין עומדות בגבולות המסורת . בהסירה את הפאה הכריזה סבתי על שחרורה מכבליו של הרגל רב שנים זה , ובמחווה נשית בישרה את תחילתה של החילוניות . הכרזתה זו לא נבעה ממשנה אידאולוגית סדורה או מכוונה מודעת לפרוק מעליה את עולה של דת אבותיה . היא , וכמוה סבי , היו יהודים אורתודוקסים לחלוטין מרוב הבחינות ואף השתייכו להלכה לקהילה חסידית אדוקה . עם זאת , בעשורים הראשונים של המאה העשרים החלו לנשב רוחות של שינוי חד בקרב עשרת אלפי חברי הקהילה היהודית של ורוצלאווק , השוכנת מאתיים קילומטרים מצפון מערב לוורשה . חרף נטייתו לחסידות הצטרף סבי ל"מזרחי , " המפלגה הדתית הציונית שתמכה ברעיון הבית הלאומי היהודי בארץ ישראל . היה לו גם חלק נכבד בהקמת גימנסיה עברית בעיר . תחיית השפה העברית , שלעתים קרובות כל כך נהוג לקשרה לציונות החילונית , לא סתרה בעיניו את מצוות הדת היהודית . מחוות מהוססות אלה כלפי המודרנה הותירו באבי רושם בל יימחה . בתקופה שבין שתי מלחמות העולם , בזמן שיהודי פולין אימצו אידאולוגיות

מכון שלום הרטמן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help