sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

ציין חלוקה זו בצורה גרפית , על ידי חלוקת החומר ל"פרקים" וקביעת אותיות גדולות בולטות בראש כל מעבר פנימי שכזה . מבנה זה נעלם מן הנוסחים הנדפסים של הספה אך הוא עדיין מצוי במקצת כתבי היד - המרובים מאוד - של הספר . העיון בכתבי יד קרובי מקור אלו יש בו כדי ללמד פרטים נוספים על סידורו המקורי של הספר , שכבר נשתבש במהדורות הנדפסות , ובפרט במהדורת קוהוט המפורסמת , שלצד יתרונותיה הרבים , הרי סידורה הטכני גרוע מאוד וכמעט אי אפשר לקבל מושג נכון על סידורו המקורי של הספר על פי צורתו במהדורה זו . במיוחד יש לציין את המספר המצומצם יותר של הערכים בכתבי היד לעומת המהדורה הנדפסת , שבה הופרדו ערכים רבים לערכי משנה נפרדים . לדוגמה , בערך "אבן" קבע קוהוט , בין היתר , את הערכים הללו : אבן מסמא , אבן שעות , אבן טועין , אבן המנוגעת , אבן כתף , אבני שיש טהור , אבני בית קוליס , ואילו בכמה כתבי יד : אבן מסמא ( ובכללו אבן שעות , ( אבן טועין , אבן המנוגעת ( ובתוכו אבן כתף , אבני שיש טהור , אבני בית קוליס . ( וכבר העיר על דברים אלו ונוספים פרופ' ש' אברמסון , ועמד על הצורך להוציא לאור מהדורה חדשה של הספר על פי כתבי היד הרבים שלו , ובעיקר על פי קטעי החיבור הקדומים מגניזת קהיר . כיום יש להוסיף עליהם קטעים מרובים המצויים ב"גניזת אירופה , " שלא היו ידועים לקוהוט . כך ניתן יהיה להעמיד טקסט שוטף ורצוף של הספר , שיהא מופרד לחלוטין ממדור הפרשנויות וההערות - החשובות לעצמן - ששיבץ קוהוט אל תוך מסגרת הערך . נשאלת השאלה : האם לפנינו יצירה מקורית שהגה מחברה מתוך רצון להתמודד עם בעיה מעשית שעמדה לפניו , בתפקידו כראש ישיבה גדולה ברומי , כיצד להקל על תלמידים המתקשים בהבנת לשונו הלא מדוברת של החומר התלמודי אשר לפניהם ? אם כן , יש לאתר את המניע היצירתי בתחום הלימודי . או שמא קשור הדחף בהתעניינותו הלשונית המיוחדת של המחבר ? יתר על כן , האם ראה המחבר לנגד עיניו דוגמה כלשהי למעשהו , אם לא בספרות העברית אזי בתרבות הסביבה ? האם משתקפת כאן התעניינות כללית יותר בסוג יצירה אקדמי זה בתקופה שבה חי ופעל המחבר ? רוב החוקרים לא נתנו דעתם לשאלה זו , למעט ד"ר ל' קואומו , בעבודת הדוקטור שלה על ספר ה"ערוך , " אשר הקדישה כמה עמודים לנושא זה וביקשה להצביע על כך שרבי נתן בעל ה"ערוך" קיים קשרי היכרות ותרבות עם משכילי סביבתו . ד"ר קואומו העלתה תקדים לטיני מעניין לסוג יצירה זה : ספר אנונימי , חסר 5 אברמסון ( לעיל , הערה , ( 1 שם . 6 לפרטים ראה : אי דוד ויי תבורי , הגניזה האיטלקית , ירושלים תשנ"ח . L . Cuomo , Le glosse volgari dett'Aruch ..., Universita Hebraica , Gerusalemme 1974 , pp . 7 189-194

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help