sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

חשיבותו של הספר אינה מתייחדת בתחום הלשון דווקא , וענפיו משתרגים אל עבר תחומי דעת נוספים : נוסחאות התלמוד , חקר המדרש , תורת גאוני בבל , ופרשנות התלמוד האירופית הקדומה , בעיקר פירושי רבנו חננאל ורבנו גרשום מאור הגולה , עם יתר "חכמי מגנצא" בני המחצית הראשונה של המאה הי"א . חשיבותו בתחומים אלה מקורה בכך שאין ה"ערוך" מסתפק בציון המקור החז"לי של המילה שבה עוסק המשפט או הקטע המדגים את המילה , אלא מסמיך לו , פעמים רבות , את פירושה של המובאה : קטע גמרא , למשל , ובצמוד אליו פירושו המילולי והענייני של אותו קטע שבתוכו נמצאת המילה . בדרך כלל לקוח הפירוש מילה במילה מפירוש רב האי גאון לתלמוד , מפירוש רבנו חננאל או מפירושי מגנצא המכרים לעיל , בלי הזכרת שם המפרש על פירושו , ופעמים רבות עם הזכרתו . פעמים הרבה מצטט ה"ערוך" קטע ארוך יותר ממה שמתבקש לצורך הדגמת המילה , עם פירוש שעליו , שניהם לכאורה שלא לצורך , ודומה כאילו נגרר המחבר אחר העניין . במקרים אחרים הביא יותר מפירוש אחד , וגם יותר משניים ושלושה . באופן זה הפך הספר מעין אוסף של מאות - ואולי יותר - סוגיות תלמודיות , קצרות או ארוכות , מבוארות ללומד על פי מיטב המסורת הפרשנית שעד לימיו , ומתוך ספרים שבמקורם כבר לא היו מצויים לרוב חכמי ימי הביניים שאחריו לעיין בהם . את כל אלה הביא , לכאורה , אגב רצונו לפרש מילה אחת מן הסוגיה . תופעה זו , שהקנתה לספר את פרסומו הרב מימי הביניים ועד לעת החדשה - מספר המשתמשים בספר , במזרח ובמערב , גדול עד מאוד , ונדמה כי שני הוא אך לרש"י בדבר זה - עוררה את השתאותם של החוקרים , והם התקשו להבין כיצד קרה כדבר הזה . האם הייתה כוונתו העיקרית מתחילה להרבות בסוגיות ובביאורים ? בהקדמתו המחורזת לספר , הסתומה למדי , לא רמז בכיוון זה , וגם מבנה הספר אינו מתאים למטרה זו כלל . ושמא איבד המחבר שליטה על ספרו ויצאה המתכונת המורכבת הזאת ? יתר על כן , לפעמים אין המחבר מפרש או מגדיר כלל מה עניינו של אותו ערך , אלא מציין מספר מקורות המדברים בעניינו ותו לא . ערכים אלה נושאים אופי מעין אנציקלופדי : הקורא אמור לדעת מעצמו במה מדובר , והמחבר מבקש להרחיב את אוצר ידיעותיו בפרטי מידע שונים הנוגעים לאותו ערך . תכונה ייחודית הבולטת בספר זה היא סידורו לפי אלפבית פנימי , בעל שלוש רמות שונות של מיון ן תחילה לפי האות הראשונה , ובתוך סידור זה מיון פנימי נוסף לפי מעמדה של האות השנייה במילה , והוא הדין לאות השלישית . המחבר 4 ראה על בך : "הפירוש המיוחס לרבנו גרשום מאור הגולה לתלמוד , " בנסת מחקרים , א , פרק א , עמ' . 20-3

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help