sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

החברה הפלסטינית , שנאלץ לקושש עדויות ומסמכים באוספים פרטיים ( כגון הארכיון של משפחת ח'אלידי בירושלים ) ולשחזר עדויות שבעל פה . ח'אלידי גם ספקן באשר לאפשרות לנסח נרטיב משותף לשני העמים , כפי שמנסים כמה היסטוריונים לעשות . בריאיון עמו הוא אומר : "הצרפתים והגרמנים כותבים ספר לימוד היסטוריה משותף לבית הספר התיכון בלי שהם מוותרים על מילימטר מריבונותם . אני חושב שזה נהדר , אבל תראה מה הם היו צריכים לעבור כדי להגיע לכך ; מהמלחמות הנפוליאוניות ועד מלחמות העולם והשואה - בשום פנים אסור שנחזור על כך ... אני לא מאמין שאנחנו נמצאים בנקודה שאנחנו יכולים לכתוב היסטוריה משותפת , אבל זה מאלץ אותנו לחשוב מחדש על הקטגוריות שלנו . " לעומת ספריו הקודמים , הספר הזה ממעט להסתמך על מקורות ראשוניים , והוא מבקש בעיקר להציע ניסוח מחדש של בעיות היסוד של המאבק הפלסטיני למדינה . לפיכך מבנה הספר אינו ליניארי או כרונולוגי , אלא "מציע להתמקד מבחינה תמטית בהיבטים שונים של אופן התייחסותם של הפלסטינים לסוגיית בנייתה של מדינה עצמאית לפני , 1948 מתוך השוואה לארצות ערביות אחרות שהופקד עליהן שלטון מנדטורי מטעם חבר הלאומים" ( עמ' . ( 42 זוהי משימה שאפתנית , משום שהספר מבקש לפרק מיתוסים לאומיים שקנו להם אחיזה איתנה בדמיון ההיסטורי הפלסטיני והערבי ומציג בתוך כך שאלות הנתפסות כטאבו בנרטיב הלאומי , כגון "מדוע התפוררה החברה הפלסטינית במהירות כה רבה ב , 1948 מדוע לא היתה יותר התנגדות מלוכדת ומתוכננת לתהליך הנישול , ומדוע בתוך חודשים אחדים ברחו מבתיהם 750 , 000 בני אדם" ( עמ' . ( 50 הספר חשוב גם משום שהוא בוחר בסוגה מאתגרת במיוחד בעבור היסטוריון קפדן - כתיבה היסטורית קונטרה פקטואלית ( counterfactual ) שאינה נמנעת מהתמודדות עם השאלה "מה היה קורה אילו " ? מסקנתו היא שבתקופת המנדט התקוממו הפלסטינים מעט מדי ובעיקר מאוחר מדי ( לדעתו התארגנות תקיפה יותר בשנות העשרים היתה מביאה לידי תוצאות אחרות , ( וכי מדיניות אחראית יותר של הנהגת אש"ף היתה עשויה להיטיב עם העם . מכאן יש להבין את בחירתו של ח'אלידי להשתמש דווקא במונח הלא שגרתי " אי אירוע" , ( non event ) הנפוץ בסוציולוגיה של תנועות חברתיות , לתיאור כישלון הפלסטינים במימוש מאווייהם הלאומיים . כלוב הברזל הוא במידה רכה המשכו הטבעי של ספרו הידוע ביותר של ח'אלידי , זהות פלסטינית , ( 1997 ) אשר ביקש לעמוד על השורשים ההיסטוריים והתרבותיים של ההגדרה העצמית הקולקטיבית של הפלסטינים . ואולם הספר הראשון ביסס נוכחות תרבותית והעלה תזה של רציפות היסטורית ומאבק מתמשך ( המצביע על ניצני הלאומיות הפלסטינית כבר בשלהי התקופה העות'מאנית , כלומר בלי תלות בצמיחת הציונות , ( ואילו כלוב הברזל מצביע על חסך מוסדי , שבר פוליטי וכישלון לאומי . הטרגדיה הפלסטינית , כך נדמה ,

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help