sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

תבנית והפרעה : על ההדפס באמנות העכשווית זמן הדפס : עבודות מסדנת ההדפס ירושלים וממרכז גוטסמן לתחריט , קיבוץ כברי אוצרות : רותי אופק , אירנה גורדון המוזיאון הפתוח , גן התעשייה , תפן אוקטובר - 2013 מאי 2014 אירנה גורדון חד פעמיות והילה מול שכפול והפצה ; אמנות " גבוהה" מול אמנות " נמוכה ; " מרכז מול שוליים ; סדרתיות וחזרתיות מול השהייה ושיבוש ; פני שטח מול עומק וחומריות ; מצבי ביניים מול יצירה מוגמרת ; טכניקות מסורתיות מול טכנולוגיות מתקדמות ומשתנות - נושאים אלה מהדהדים בתחום ההדפס והופכים אותו לרלוונטי עבור אמנים עכשוויים בעולם ובישראל . תהליכי ההדפס והתפישות החומריות , הצורניות והמושגיות הקשורות בו , רחבים היום יותר מתמיד . הם כוללים - לבד מהטכניקות המסורתיות של תחריט , דפוס רשת , חיתוך עץ , חיתוך לינוליאום , דפוס אבן , בלט , מונוטייפ וספרי אמן - גם 1 תכפילים , מדיה דיגיטלית בגלגולים שונים והצבות בחלל . ההדפס הוא אבן שואבת לאמנים מתחומים שונים : צילום , פיסול , מיצב , וידיאו ומיצג . האמנים מבקשים להכיל אותו ביצירתם , ובאמצעותו להגיע לעקרונות המנחים את דרך פעולתם . במאמרה " The Syntax of the Print " טוענת רות וייסברג , כי " בכל תקופה אמנים מחיים את ההדפס לצורכיהם , בעיקר מתוך תקווה לטעון את הדימויים שלהם בתהודה , שרק העושר של חומרי ההדפס , הטכניקות 2 והתהליכים שלו יכולים להעניק להם . " מגוון האמצעים והגישות בהדפס מעלה אל פני השטח את מורכבות המבט , את המהלכים המכוננים אותו ואת אופיו הפרפורמטיבי המשתנה . ההדפס משפיע הן על דרכי החינוך והעיצוב של סטודנטים לאמנות , והן על אופני החשיבה והיצירה של האמנים בסטודיו , משום המיזוג שהוא מחייב בין מספר " שחקנים" בעת ובעונה אחת : יד האמן והביטוי האישי , היחסים המיוחדים והסימביוטיים בין אמן לדפס אומן ובין אמן לסדנה , ותהליכים מכניים המחייבים ידע טכני והיסטורי ועשייה רב שלבית והדרגתית בזמן ובחלל . במאתיים השנים האחרונות , מאז שלהי המאה ה 18 וראשית המאה ה , 19 היה ההדפס נוכח בכל צומת אסתטי , חברתי ופוליטי , למן המודרניות של הנאורות ועד לשברה ולפוסט מודרניות . כאשר תפס הצילום את מקום ההדפס בכל הקשור לשכפול דימויים ושחרר אותו מן התפקידים המסורתיים של שעתוק והפצה , החלו אמנים להשתמש באפשרות של העברת תצלומים אל תוך ההדפס ועבודה עליהם בטכניקות שונות . שינוי תפקידו של ההדפס הפך אותו לעמוד התווך בין טכניקות משעתקות נטולות מקור , כמו הצילום והקולנוע , לבין יצירת האמנות המקורית , מעמד המאפשר לו לבחון את מושג ה"הילה" שטבע ולטר בנימין באופן דינמי ופוליטי . הצילום סייע להדפס לממש את הרלוונטיות המושגית שלו , את אפשרויות ההתפתחות שלו ואת יכולתו להכיל רעיונות חדשים . נדבך נוסף בהיסטוריה של ההדפס הוא הקשר הגורדי בינו לבין הדפוס על התפתחויותיו השונות : בדמות ספרים ועיתונים , חוברות קומיקס ופרסומות , כרזות , עלוני מחאה וגרפיטי , וכן כמדיה דיגיטלית לצד השימוש בנייר . קשר זה שינה את פניו של ההדפס במאה ה , 20 והעניק ליוצרים מרחב אסתטי וביקורתי להגיב על מעמדה של השפה בתודעתנו ובזהותנו ועל יכולותיה למשמע את העולם . היכולת להעביר להדפס תצלומים , לצד אובייקטים מצויים , מאפשרת לאמנים לדון בגבולות המדיום , להשתחרר מעקבות פעולתה של היד הסובייקטיבית של האמן וליצור תגובה התואמת את המציאות החדשותית רוויית הדימויים והמסכים של ימינו ואת תרבות ההמונים , ההופכת כל יצירה למוצר צריכה . סוזן טולמן , היסטוריונית אמנות המתמחה בהדפס ועורכת כתב העת , Art in Print ממקמת את מדיום ההדפס לא כשלוחה של ציור או של פיסול , אלא כבחירה מרכזית של האמנות הפוסט מודרנית . בשלושים השנים האחרונות נמצא ההדפס במרכז עשייתם של אמנים ,

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help