sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

וגם אינה רצויה . המחקר הוא חלק מן התרבות וככזה הוא צריך להיות מעורב בדיונים ערכיים . עם זאת , צריך להציב קריטריונים מחקריים ברורים כדי למנוע הטיה של המחקר . יש להעמיד דרישות גבוהות בתחום הבנת ההקשר ההיסטורי של הפסיקה ובניתוח הטקסט ההלכתי כדי להוכיח את הטענה הביקורתית . הטקסט ההלכתי עמוס בדיונים הלכתיים הנראים במבט ראשון כפורמליסטים באופיים . רק קריאה ביקורתית קפדנית , התרה אחרי התבטאויות ערכיות החבויות בתוך המהלכים ההלכתיים , יכולה לחשוף את ההיבטים הערכיים ואת השקפת עולמו של הפוסק . במקום אחר דנתי בהרחבה באמצעים המתודולוגיים העומדים לרשותו של חוקר ההלכה , וציינתי את מקורות ההשראה שלו . אסכם כאן את הדברים בקצרה . א . הפסיקה ההלכתית היא אירוע המתרחש בתוך הקשר היסטורי , חברתי ותרבותי מסוים . כדי להבין את הפסיקה יש להבין את ההקשר הזה תוך שימוש בכלים סוציולוגיים והיסטוריים , הן מתוך ידע חיצוני לטקסט הנחקר הן מתוך הטקסט עצמו החושף במידה זו או אחרת את דרכו של הפוסק בהבנת התהליכים הסוציו היסטוריים . לעתים קרובות יתאר הפוסק במהלך הדיון ההלכתי את הקשרי הזמן , החברה והמקום . מציאות זו לעולם אינה עומדת לעצמה כנתון טבע ; תיאור המציאות הוא מעשה פרשני שאותו יש להשוות לפרשנויות אחרות של המציאות ההיסטורית . ה'מציאות , ' כמו הטקסט ההלכתי הקנוני , מתווכת על ידי איש ההלכה המשקיף עליה , מעריך אותה ומנסח את השאלה ההלכתית הנובעת ממנה . המחקר צריך לעמוד לא רק על אירועי התקופה והתופעות ההיסטוריות , אלא גם על ההיסטוריה של הרעיונות והאסכולות האידאולוגיות שבמסגרתן פועלים מנהיגים ואנשי הלכה . מחקר ההלכה צריך לתת את דעתו לכל אלה ולעמוד על הזיקה שבין ההקשר ההיסטורי והאידאולוגי לבין הפסיקה . ב . אמצעי הביטוי המרכזי של הפסיקה ההלכתית הוא הפרשנות של מקורות הלכתיים קודמים . הפוסק משתמש בכלים פרשניים שונים כדי להביע את עמדתו ולקבוע את פסק ההלכה . יש לבחון אפוא את מהלך הדיון ההלכתי ; מהם המקורות שאותם בוחר הפוסק להביא לדיון ואלה מקורות אפשריים אינם נידונים ; כיצד הפוסק מנתח ומפרש את המקורות ובאיזו מידה הוא מבחין בין המציאות הנוכחית שהוא חי בה לבין המציאות המשתקפת מתוך הטקסטים שהוא מצטט . זהו מהלך פרשני כפול , שכן 8 ראו פיקאר , משנתו של הר' יוסף , פרק רביעי .

מכון שלום הרטמן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help