sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

את מובנם האנושי כך שיסמנו חוסר משמעות אנושי . ' תפקידו של החוקר הוא לבקר את ה'מובן מאליו' המאפיין את המיתוס . את זאת הוא עושה על ידי ניתוח המיתוס והצבעה על רכיביו ועל העמדות הפוליטיות והערכיות המכוננות אותו . כיצד מתפקד חקר ההלכה כביקורת תרבות ? הממסד הרבני ובראשו פוסקי ההלכה נוטים להציג את עמדותיהם הערכיות , החינוכיות והפוליטיות כ'הלכה . ' כאשר עמדה רבנית מוצגת כהלכה היא מבקשת ליצור מחויבות מוחלטת בקרב הציבור שהרי 'דבר ה' - זו הלכה . ' לא ניתן לערער על ההלכה מפני שהיא משקפת את רצון האל המתפרש על ידי אנשי ההלכה ; במובן זה ההלכה נתפסת כ'טבע' במונחיו של בארת . הדרך הלגיטימית היחידה להתנגד לפסיקה ההלכתית היא על ידי ביקורת העושה שימוש בכלים פרשניים מקובלים של ההלכה וסותרת את המסקנה ההלכתית . אך לשם כך דרושים ידע ומיומנות רבים שאינם נפוצים בקרב הציבור הרחב שאליו מופנים פסקי ההלכה . יתרה מזו , בעולם ההלכה , כמו בתחומים אחרים , השיח הלגיטימי הוא שיח של מומחים , של רבנים בעלי סמכות מוכרת על ידי הציבור . ביקורת הבאה מאנשים שאינם רבנים , מלומדים ככל שיהיו , על פי רוב חסרה את הכלים לעמוד בפני העוצמה הפוליטית של בעלי הסמכות . ואכן , את העמדה הבסיסית הרווחת בקרב הציבור הדתי המודרני ניתן לנסח בפרפרזה : 'אם הלכה היא - נקבל , ואם השקפה - יש תשובה . ' כלומר ניתן להתווכח עם העמדה הרבנית ואף לחלוק עליה כאשר היא מוצגת כהשקפת עולם אך לא כאשר מדובר בפסיקת הלכה . במקרים רבים , כאשר מתברר לאיש או אישה המחויבים להלכה כי פסיקה מסוימת מושפעת מהשקפת עולמו של הפוסק ואינה שיקוף ישיר של המקורות ההלכתיים המחייבים , והשקפת עולם זו אינה מקובלת עליהם - הם עשויים לבקר אותה ולערער על סמכותה , מפני שבתחומים כאלה אין המומחיות ההלכתית מקנה סמכות בלעדית . המחקר החושף מתוך הכתבים ההלכתיים את המניעים הערכיים של הפוסק מאפשר דיון עניני בערכים עצמם . הציבור האורתודוקסי המודרני מתמודד עם הפסיקה ההלכתית בעיקר בתחומים שבהם יש מתח בין השקפת העולם הרווחת בממסד הרבני השמרני ובין השקפות העולם הרווחות באתוס המודרני הליברלי , היינו בנושאים כמו 3 שם , עמ' . 273-272 4 על המוטיב החינוכי בפסיקת הלכה ראו רוזנק , הרהורים ; הנ"ל , ההלכה . ראו גם הכהן , שיקולים , עמ' , 283 הסובר שגם השופט בבית המשפט עוסק בחינוך . 5 בבלי , שבת קלח ע"ב .

מכון שלום הרטמן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help