sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

מבוא חקר ההלכה כביקורת תרבות בשנים האחרונות הולך ומתפתח חקר הפסיקה ההלכתית ובמיוחד זו העוסקת בסוגיות המרכזיות של החיים היהודיים בעת החדשה המאוחרת . מחקרים מסוג זה הם חלק מן המפגש בין היהדות המסורתית והמודרניות . השימוש בכלים מחקריים לבחינת המורשת היהודית הוא אחד מסממניה של העת הזאת , למן 'חכמת ישראל' האירופית של המאה התשע עשרה ועד ימינו . מפגש זה אינו רק בין צורה ( כלי המחקר ) ותוכן ( היהדות ) אלא בין השקפות עולם ותפיסות חברתיות וערכיות שונות . זוהי גם הסיבה להתנגדות שהתעוררה בקרב היהדות המסורתית לשימוש בכלים מחקריים בחקר היהדות . המחקר לא רואה עצמו רק כמכשיר להבנת טקסטים עתיקים אלא הוא מביא עמו , בגלוי או בסמוי , מערכת ערכית המבקרת את הטקסט המקודש ומערערת את סמכותו . הוא קורא תיגר על האתוס המסורתי ומעלה שאלות ותהיות על המיתוסים וההסכמות החברתיות המעצבות את האתוס המסורתי . במובן זה משמש מחקר היהדות ככלי של ביקורת תרבות . במאמרו 'המיתוס היום' מסביר רולאן בארת את פעולתו של המיתוס בחברה ואת תפקידו של מבקר התרבות ביחס אליו . לדברי בארת , המיתוס 'הופך את ההיסטוריה לטבע , ' כלומר מציג עמדה ערכית , אידאולוגית , התלויה בהקשר היסטורי מסוים כטבעית ולפיכך אינה ניתנת כלל להפרכה ולהתנגדות . 'המיתוס נועד לכונן כוונה היסטורית בתור טבע , ומקריות בתור נצחיות . [ ... ] מעשה להטים בוצע כאן , שהיפך את המשמעות , רוקן אותה מהיסטוריה ומילא אותה בטבע , שעקר מן הדברים 1 בארת , מיתולוגיות , עמ' . 294-233 2 שם , עמ' . 258

מכון שלום הרטמן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help