sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מנקודת ראות אחרת ומתוך השקפה 'חשמונאית' מגיע י . קלוזנר על סמך אותם המקורות , לכלל מסקנה , שהורדום היה רשע גמור , שקם על בית חשמונאי החוקי והשמידו , וחמס ושדד את העם היהודי כדי למצוא חן בעיני הגויים . בדין גמל לו העם היהודי בשנאת עולם . ברור שהרגש הלאומי קלקל לו , לקלוזנר , את השורה ולא נתנו לקרב אל דמותו של הורדוס בלא משפט קדום . כל מה שעשו החשמונאים אפשר להסביר ולסלוח , ואילו כל מעשיו של הורדוס , ואפילו המתוקנים והמועילים שבהם , לא באו אלא לצורך עצמו של אותו רשע . משפט קדום שמקורו במסורת התלמודית והיהודית הכללית על הורדוס הניע גם את גרץ הגדול , בתארו את פועל חייו של המלך . גרץ אינו רואה אפילו נקודת אוד אחת בחיי הורדוס . לפנינו עומד עריץ זועף וצמא דם , המחזיק בצפרניו את קרבנו המפרפר ואינו מרפה ממנו עד שמצץ מתוכו את כל דמו . כשם שההיסטוריון מלא רחמים לקרבן האומלל כך הוא מלא שנאה לרוצח . שנאה זו ערפלה את מבטו ומנעה אותו מלראות נכוחה . החיבור היחידי שנכתב מעיקרו ומתוך מאמץ בן ונכון לתאר את הורדוס ופעלו בלא מניעים רגשיים , חיוביים ושליליים , ולחתור אל האמת עד כמה שידו מגעת באמצעים העומדים לרשות ההיסטוריון , היא עבודתו של ואלטר אוטו , ( Waiter otto ) שנתפרסמה באנציקלופדיה של פאולי ויס 1 בה Pauiy-wissowa , Reai-Enzykiopadie , ) . ( Suppi . 11 כל המעלות שנמנו בחיבור מדעי מצויים באותו מחקר . שימוש יסודי בחומר הקיים מזה ושיפוט מתון ושקול מזה , שמאמרו המפורסם של טאקיטוס sine ira et studio הולמו , חברו יחדיו , כדי להביא לעולם יצירה שלמה בתכלית . אוטו לא הניח שום ידיעה בעלת חשיבות כלשהי שלא השתמש בה שימוש נבון , ולא נרתע מפני שום קושי כדי להבהיר את העניין שהיה לפניו . בלא הפרזה מותר לומר , שמחקרו של אוטו הוא הטוב במחקרים שנכתבו על הורדוס עד היום . אין לך כמעט עמוד בספרי זה שלא יעיד על מידת הלקח שלקחתי ממנו . אולם מאז נתפרסם המאמר עבר כמעט יובל שנים . במשך הזמן הזה חלו שינויים שונים , הן בהשקפות על כמה וכמה עניינים והן בכיוון החקירה . עניין מיוחד מוצאים החוקרים בימינו במצע הרעיוני של תולדות עמים ומדינות , כלומר במערכת האידיאות ששימשו צידוק ותוכן לקיומם של הללו . גם מלכות רומי זכתה לעיון ממצה מסוג זה , ואין ספק שידיעתנו בתחום זה התקדמה הרבה . הורדוס הוא חלק מן העולם העתיק , וגם עליו חל מה שחל על יתר בני דורו . בעבודתו של אוטו אין רמז כלשהו לעניין זה . אוטו אינו עוסק כמעט ; imponderabiiia-n עיסוקו הוא היש ה'ממשי / ואותו הוא מעביר לפני הקורא באמנות מושלמת . חסרון זה השתדלתי להשלים במידת מה , ואם יש חידוש כלשהו בספר הנמסר בזה לקורא , הרי יש לחפשו בעמודים העומקים בעניין הנזכר . על כל פנים הצבעתי על עניין שיש לענות בו , ויבואו אחרים וישלימו את המלאכה . תוך כדי עבודה התברר לי , שאי אפשר להקיף בחיבור זה גם את תולדותיהם של צאצאי הורדום בלא להגדילו יתר על המידה . משום כך החלטתי להצטמצם בתחום מלכות הורדוס ואישיותו . בית הורדוס הוא נושא לחיבור אחר , מצומצם יותר .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help