sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הציוני דתי בכמה רשתות משמעות הוא בחירה שאינה עובדה מחויבת עבור כל אדם דתי במרחב מודרני . כך למשל חרדים רבים אינם חיים בכמה רשתות חברתיות , אלא מתרגמים את רשת המשמעות החילונית לשפה דתית חרדית . בשונה מהם , ציונים דתיים אינם נקלעים לרשתות המשמעות האחרות במקרה ובהתאם לנסיבות חיים כפויות ; הם מארגנים את חייהם מראש ברשתות משמעות שונות . ההשתלבות ברשתות השונות היא חלק מהאתוס הבסיסי של הציונות הדתית , יסוד המכונן את ההבחנה בין קבוצה זו לעולם החרדי . תודעת הציונות הדתית מכוננת על ההכרה בערכם של חיים בהקשרי משמעות שונים . השהות המתמשכת של רבים מחברי הקבוצה הציונית דתית ברשתות משמעות אלו היא בעלת השלכות סוציולוגיות ופסיכולוגיות ברורות : היא מעצבת תמונת עולם מסוימת - דיספוזיציות ואוריינטציות בעולם - המושפעת מרשתות המשמעות ומהפרקטיקות שבתוכן הם פועלים . גם אם בני הקבוצה הציונית דתית היו מונחים למקם בחייהם רשתות משמעות חוץ דתיות במדרג נמוך - לא היו מצליחים בכך , ולו רק כיוון שבני הקבוצה הציונית דתית שוהים רוב חייהם שהות ממושכת , מודעת ווולונטרית ברשתות אלו . לא סביר לצפות שבני אדם , יחידים או חברות , החיים רוב זמנם מתוך בחירה ברשת משמעות מסוימת , יפנימו את הטענה כי לרשת זו חשיבות מועטה , אם בכלל . לא סביר להניח שבני אדם יתנדבו לחיות בניכור עצמי מתמיד ; דהיינו , חיים מתמשכים ברשת משמעות ופרקטיקה אחת מתוך הענקת ערך לרשת משמעות אחרת בלבד . אכן , החיים הממשיים של רבים מחברי הציונות הדתית הם מפולשים ולא ממודרים . עובדה היא כי בני אדם החיים ברשתות משמעות שונות מעבירים ערכים , ציפיות ופרשנויות מרשת משמעות אחת לזולתה . אם כן , סביר להניח כי המשפטן הציוני דתי או איש המדע הדתי יעבירו ערכים , פרשנויות ופרקטיקות מעולמם המקצועי לעולמם הדתי ולהפך ; בדיוק כשם שסביר להניח כי אדם שהשקפת עולמו היא ליברלית או פמיניסטית יעביר ערכים מעולמות אלו לעולמו הדתי , ויעצב מסגרות מתווכות בין העולמות השונים . הטענה כי הציוני הדתי חי ברשתות משמעות שונות לא מחייבת בהכרח להסיק שלכולן מעמד זהה . אם מניחים את קיומה של ליבת זהות שהתגבשה מעלוף , זהויות קטלניות , עמ' . 51-9 יש לציין גם את השינויים הסוציו אקונומיים בחברה הציונית דתית ואת השפעותיהם על התפיסה הדתית והציונית ; על כך ראו ליאון , דת ומעמד .

מכון שלום הרטמן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help