sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

נמצא כי התופעה החברתית המצוינת במונח "ציונות דתית , " מיוסדת על חוויה של רצף ותמורה כאחד . בחוויה זו יש כפל פנים : מן הבחינה ההיסטורית היא מבטאת את העובדה שהציונות הדתית ראתה עצמה משחר ימיה כתנועת המשך למסורת ישראל . יתר על כן , החוויה הרסטורטיבית , המשקמת , הייתה חלק מהווייתם המכוננת של ציונים דתיים רבים . אלו ראו בתנועה הציונית דתית שיבה אל היהדות המקורית , הראשונית . עם זאת לא נעלם מתודעתם של רבים ההיבט המהפכני בתנועה זו , שחידשה הלכות רבות בבית ישראל , שידרה סדרי עולם וביטאה פתיחות אל העולם שבחוץ . הפתיחות לעולם שבחוץ מלמדת כי הציונות הדתית מיוסדת על חברות בכמה קהילות , המכוננות רשתות משמעות שונות . רשתות אלו כוללות קהילות כמו המשפחה , המקצוע , החברות - וקהילות אחרות שבהן נוטלים חלק ציונים דתיים . חברות בקהילות אלו משקפת את העובדה שהחברה הציונית דתית משתלבת בצורה גוברת והולכת בחברה הישראלית , בערכיה ובאינטרסים הכלליים שלה . חברי הקבוצה הציונית דתית לא חיים בעולם סגור . הם מאמצים ערכים , נורמות , אתוסים ומיתוסים של הקהילות השונות שבהן הם חברים . באחת : הציונות הדתית מגלמת קיום רב תרבותי . הטענה כי הציוני דתי הוא יצור רב תרבותי נובעת לכאורה מהתיאור הכללי של הבניית הקיום האנושי בעידן זה . הציוני דתי , ככל אדם , חי ברשתות שונות של פרקטיקה ומשמעות , המבטאות את הבניית חייו במסגרת תרבויות שונות . הציוני דתי שוב אינו חי בעולם חד ממדי , שבו רשת משמעות אחת מכוננת את חייו - רשת המשמעות הדתית . הקיום 2 שגיא , אתגר השיבה , עמ' ; 215-162 פיקאר , ביקורת השיח . 3 המושג רב תרבותיות שאנו משתמשים בו מיוסד על הניתוח המופיע אצל שגיא , המסע היהורי ישראלי , עמ' . 188-187 שם מוצגת ההבחנה בין שני סוגים של רב תרבותיות : הפוליטי והקיומי . בהקשר הפוליטי מושג זה מתאר חברה שבה חיות זו בצד זו קהילות שונות בעלות תרבויות שונות ביחידה פוליטית אחת . בהקשר הקיומי מציין מושג זה את התפיסה שלפיה בני אדם מעצבים את עצמם מתוך זיקות אל בני ארם ואל תרבויות אחרות . מכלול הפרקטיקות , האתוסים והמיתוסים שלהם לקוחים מרשתות תרבותיות שונות ; ראו עוד מאוטנר , רב תרבותיות . הטענה שהציונות הדתית מגלמת קיום רב תרבותי , משמעה שקהילה זו פועלת במודע בתוך הקשרי משמעות שונים , מודעת לשונות זו ומעצבת את עצמה מתוך זיקה ביקורתית לרשתות אלו . אפיון זה של הציונות הדתית מאפשר לנו להתגבר על בעיית היחס בין התופעה החברתית המכונה "אורתודוקסיה מודרנית" לציונות הדתית . לפי האפיון שלנו , לפחות בישראל מדובר בתופעה חברתית זהה , וההבדלים האידיאולוגיים אינם חשובים לנושא הנדון . 4 ראו שגיא , המסע היהודי ישראלי , עמ' ; 207-185 מאוטנר , רב תרבותיות .

מכון שלום הרטמן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help