sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

שהמיניות מזוהה עם החומר אבל לא עם המהות האנושית . הביקורת טוענת שהיות אדם משמעו היות יש קונקרטי , שגופניותו ומיניותו הם עצם קיומו . תפנית זו החלה בשנות החמישים והשישים של המאה העשרים , והתעצמה מאז ; לימים כונתה "התפנית התרבותית . " בעקבות תפנית זו השתרשה ההכרה כי המונח "אדם" אינו מציין ישות מופשטת המזוהה עם תכונה כזו או אחרת : רציונליות , יצירתיות או כל תכונה מופשטת אחרת . בני אדם הם יצורים גופניים , והגוף הוא העוגן היסודי של הווייתם כבני ארם . לפיכך המיניות אינה יסוד קונטינגנטי בקיומם ; אדרבה , היא הקובעת את הווייתם . בחברה הישראלית - שהיא חילונית וליברלית - השינוי ביחס למעמד הגוף והמיניות והפיכת יסודות אלו למכונני זהות כאלטרנטיבה למקובל הם עובדה מוגמרת זה עשורים . כפי שנראה בפרק החמישי , המעתק החל כבר בימיה הראשונים של הציונות , אבל התקבעות תופעה זו ומרכזיותה צברו תאוצה בעת האחרונה . תפיסה זו קשה לעיכול ולהפנמה בעולם הדתי בכלל והציוני דתי בפרט , שכן הדיכוטומיה ההיררכית בין גוף לנפש מצויה בלב לבה של הדת והמסורת היהודית . כידוע , הדת היהודית ממוקדת בגוף : הנורמות המוטלות על האדם חלות בראש ובראשונה על גופו . העיסוק הדתי גופני אינו מעיד על טיב היחס של האדם אל גופו , אלא על האינטנסיביות בשימוש בו . כך למרות העיסוק הדתי הרחב בגוף חדרה הדיכוטומיה בין גוף לנפש לשיח היהודי , והפכה להבחנה בסיסית מובלעת בתודעה הדתית . אך מאחר שדיכוטומיה זו לא שורטטה מעולם כאידיאל יהודי , פחת הצורך של המחשבה היהודית להתמודד עם השינויים שהתרחשו בתרבות המערבית בעשורים האחרונים , ולתת את הדעת על החלוקה בין גוף לנפש . כך נוצר אפוא מתח בין הפרקטיקה הנורמטיבית , שהיא גופנית במובהק , לאידיאולוגיה המודעת , הדוגלת בדיכוי הגופניות . מתח מובנה זה בין פרקטיקה לאידיאולוגיה התפרץ בציונות הדתית , שכחלק מהמהפכה המודרנית של הציונות חילצה את הגוף מהדיכוטומיה גוף נפש ומהעדיפות שניתנה לנפש , וקיבעה את הגוף כמרכז הפעילות האנושית . בתודעה העצמית של מהפכני הציונות הדתית , שהתגלמה למשל בנוסחה "תורה ועבודה , " החזרת המעמר המיוחד לגוף הייתה חלק 1 השינוי ביחס התרבות המערבית אל הגוף ואל הנפש מתרחש במחשבה ( הפילוסופית , הסוציולוגית ובחקר התרבות ) ובו בזמן בחכרה עצמה . הדבר מתבטא בין השאר בכניסה מסיבית של מחשבה ופרקטיקה מזרחית אל לב לבה של התרבות המערבית בארצות הברית , בישראל ובמידה פחותה אף באירופה .

מכון שלום הרטמן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help