sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:59

שיוכלו לפגוע בעומק ישראל – כדי להרתיעה מלפגוע בעומק מצרים . בסתיו 1973 העריך אמ"ן כי מערכות נשק אלה יהיו בידי מצרים בכמויות מבצעיות בשנת . 1975 באשר לסוריה , אמ"ן העריך כי היא נרתעת מלצאת למלחמה בגלל מודעתה לעליונותו המוחלטת של חיל האוויר הישראלי וליכולתו של צה"ל להגיע עד דמשק . לפיכך היא מתנה יציאתה למלחמה בהשתתפותה של מצרים . זאת ועוד , האלוף זעירא ציפה שגם אם יחליט נשיא מצרים לצאת למלחמה בלא שהתמלא התנאי שהציב , יתקבלו באמ"ן “ ידיעות והוכחות בטוחות המכילות אינדיקציה חד משמעית להחלטתו זו" וזאת בעיקר דרך מקורות בעלי נגישות ואמינות מעולות שעמדו לרשות אמ"ן . ב . הערכת מקבלי ההחלטות והבסיס להחלטותיהם באביב , 1973 כאשר הגיעו ידיעות בדבר כוונת מצרים וסוריה לצאת למלחמה , העריך אמ"ן – בהתבססו על התפיסה דלעיל – כי הסבירות לכך נמוכה . שר הביטחון משה דיין , והרמטכ"ל דוד אלעזר הסכימו להערכה זו , אולם הוסיפו לה נדבכים נוספים . הרמטכ"ל גרס כי סבירות היא מושג דינמי , והחליט ליטול מקדם ביטחון ולנקוט צעדים מעבר לאלה המתחייבים מהערכת הסבירות הנמוכה . שר הביטחון העריך שמצרים הגיעה למסקנה כי לא תוכל להגשים מטרותיה בלא שימוש בכוח , שכן הדרך המדינית נראית בעיניה חסומה , וייתכן שתהיה מוכנה לשלם את מחיר הנזקים הצבאיים תמורת ההישגים המדיניים שהיא מצפה להשיג מעצם היציאה למלחמה . כלומר , הקונספציה שעליה התבסס אמ"ן לא הייתה מקובלת על שניהם . בדיעבד מתברר כי ניתוחו של השר דיין היה נכון , וכי מצרים אכן החליטה לצאת למלחמה כדי לשבור את הקיפאון המדיני , אולם בסתיו 1973 שוב לא העלה אפשרות זו . תהליך הערכת המצב האינטנסיבי בסתיו 1973 החל בעקבות שלוש התפתחויות : התראת האלוף חופי , 24-ב בספטמבר , בדבר מגבלות ההתרעה לגבי אפשרות של מחטף מצד סוריה ( מחטף – ולאו דווקא מתקפה כוללת לכיבוש רמת הגולן ;( קביעת שר הביטחון כי יש לבדוק אם מגבלות אלו קיימות ולהיערך לאפשרות כזאת ; וההתרעה שהגיעה ביום המחרת בדבר כוונה אפשרית של סוריה לצאת למתקפה כללית כדי לכבוש את רמת הגולן . התפתחויות אלה , בהתרחשן על רקע תגבור הכוחות הסוריים בחזית , חוללו שורה של דיונים . מאז ועד בוקר 5 באוקטובר נדונו בהערכות המצב שתי דרכי פעולה אפשריות : מתקפה סורית כללית לכיבוש רמת הגולן ומחטף מוגבל . האפשרות הראשונה צוינה בכמה ידיעות , אולם נדחתה מכל וכל , ולפיכך לא ננקטו כל צעדים לקדמה . את האפשרות השנייה העלו מעריכי המצב עצמם , כניסיון להסביר את פשר ההיערכות הסורית . בין היתר נתלו בתקרית 13 בספטמבר , שבה הופלו 12 מטוסים סוריים , והועלתה אופציה שלפיה בכוונת הסורים להגיב על האירוע . בבוקר 5 באוקטובר חל מפנה . עתה כבר לא נשללה מכל וכל האפשרות שתפרוץ מלחמה . הספקות של אמ"ן נבעו בעיקרם מהפינוי הבהול וחסר הפשר של משפחות היועצים הסובייטיים . ספקות אלה הביאו את הדרג המחליט , לראשונה , להכרה שהוא פועל בתחום אי הוודאות . הספק – שמשמעו ערעור הביטחון המוחלט שמלחמה אינה עומדת בפתח – בהצטרפו לידיעה כי היערכות כוחות האויב בשתי החזיתות מאפשרת להם לתקוף מיד , הביאו , לראשונה , להחלטה להיערך לאפשרות של מלחמה . עתה החליט הרמטכ"ל לפעול לא על סמך היעדר אינדיקציות חד משמעיות שבכוונת האויב לצאת למלחמה , אלא על סמך היעדר אינדיקציות חד משמעיות שאין בכוונתו לעשות כן . עד 5 באוקטובר שכנה הערכת האפשרות לפרוץ מלחמה בתחום הוודאות : אם יחליט האויב לצאת למלחמה , ודאי שתתקבל ידיעה על כך ; כל עוד לא התקבלה – ודאי שלא תפרוץ מלחמה . 5-ב באוקטובר שונתה ההערכה במובן שהועתקה לתחום אי הוודאות . עתה הונח , כי היעדר מידע על החלטה של האויב לצאת למלחמה אינו מעיד בהכרח כי לא נעשתה החלטה כזו . עתה דנו במלחמה , לראשונה , במונחים של סבירות . הצעדים שננקטו 5-ב באוקטובר נועדו לאפשר את בלימתם של כוחות האויב עד הגעת המילואים למקרה שמלחמה תפרוץ בהפתעה והוחל גם בהכנות לגיוס מילואים – למקרה שיגיעו אינדיקציות שאכן מלחמה בשער . אינדיקציה כזאת הגיעה בשחר 6 באוקטובר , אולם היא לא הצליחה לפזר כליל את ערפל אי הוודאות . הידיעה , שבה ננקב המועד הצפוי לפרוץ המלחמה – בתוך כמה שעות – העלתה את רמת הסבירות שיוחסה לפרוץ מלחמה . העובדה שגם בידיעה עצמה צוין כי ייתכן עדיין שתימנע מלחמה , הביאה לכך שלחלק ממקבלי ההחלטות לא היה ברור מעבר לכל ספק שאכן תפרוץ מלחמה . בסיטואציה זו החליט הרמטכ"ל כי מחיר הטעות גבוה מאוד . לפיכך חדל מלקחת בחשבון את מידת הסבירות , והחליט לפעול כאילו ודאי שתפרוץ מלחמה . מסקנתו – יש לנקוט את כל הצעדים הנובעים מהאפשרות שמלחמה אכן תפרוץ במועד שננקב בידיעה עוד באותו יום . לפיכך המליץ לגייס את כל כוחות המילואים ולהנחית מכה אווירית מקדימה . שר הביטחון , לעומתו , העניק משקל רב יותר ממנו לשיקולים מדיניים – ובראשם להשפעות האפשריות של צעדים אלה על תמיכת ארה"ב בישראל . הוא העריך בחומרה רבה יותר את הנזק העלול להיגרם מצעדים אלה , ובעיקר את האפשרות שישראל תימצא אחראית לפרוץ המלחמה . הוא קיווה , כי , כפי שנאמר בידיעה , אם ייוודע למצרים שישראל מכירה בכוונתה לצאת למלחמה , היא תימנע מכך . נוכח זאת , ונוכח התפרסות הכוח הסדיר בחזיתות והעלאת הכוננות גם בחיל האוויר , גרס השר דיין כי עדיף ליטול סיכון מחושב . לדעתו , עדיף להימנע מהנחתת מכה אווירית מקדימה – שהיא צעד יזום במובהק , ולגייס רק את החלק של מערך המילואים החיוני למגננה . יתרתו – המיועדת למתקפה – תגויס רק כאשר האויב אכן יפתח במלחמה . ראש הממשלה נטלה מזה ומזה – מההיגיון המדיני של שר הביטחון ומההיגיון הצבאי של הרמטכ"ל : נוכח העובדה שהנחתת מכה אווירית מקדימה היא צעד יזום במובהק קבעה שאין להנחיתה , אלא אם ייוודע שארה"ב יודעת על כוונת מצרים וסוריה לצאת למלחמה . במקרה זה לא תיחשב כבר ישראל בעיניה כיוזמת המלחמה . אשר לגיוס מילואים – הוויכוח לא היה על עצם הגיוס , אלא על היקפו . בהנחה שאיש לא יספור את היקף הגיוס – אם ירצה להאשים את ישראל כיוזמת המלחמה , או כמדרדרת לקראתה – סכרה ראש הממשלה שעדיף לגייס את מלוא המערך , דבר שיקנה לצה"ל את כושר הפעולה המיטבי . שר הביטחון הסכים בסופו של דבר לגישה זו וכך הוחלט . עד 5 באוקטובר שכנה הערכת האפשרות לפרוץ מלחמה בתחום הוודאות : אם יחליט האויב לצאת למלחמה , ודאי שתתקבל ידיעה על כך ; 5-ב באוקטובר שונתה ההערכה הרמטכ"ל החליט כי מחיר הטעות גבוה מאוד . לפיכך חדל מלקחת בחשבון את מידת הסבירות , והחליט לפעול כאילו ודאי שתפרוץ מלחמה . שר הביטחון , לעומתו , העניק משקל רב יותר ממנו לשיקולים מדיניים

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help