sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:16

הריבונות המצרית על האדמה המצרית ] ... [ מצרים מוכנה מטעמים פרקטיים להפרדת כוחות במשך תקופת הפסקת האש . " ישראל דחתה יוזמה זו , בהתנגדה לקשור הסדר חלקי בפתרון כולל של הסכסוך ובמיוחד לכרוך אותו בביצוע החלטה 242 לפי הפירוש הערבי , דהיינו נסיגה לגבול הבינלאומי של 4 ביוני . 1967 ישראל המשיכה להתנגד לכל הסדר חלקי באזור התעלה בעוד סאדאת המשיך לקדם את יוזמתו זו . באוקטובר 1971 הגיע סאדאת למסקנה כי התהליך המדיני הגיע למבוי סתום והדרך היחידה לשבור את הקיפאון היא יוזמה צבאית . השאלה המתעוררת היא באיזו מידה החמיצה ישראל הזדמנות להגיע להסדר עם סאדאת בדחותה הצעת ההסדר החלקי בתעלה בפברואר , 1971 והאם בכך הייתה נמנעת מלחמת יום הכיפורים . האם לא נקטה גולדה מאיר עמדה נוקשה מדי בדחייתה את יזמת סאדאת ובחוסר האמון שייחסה לכוונותיו ? האם הייתה דרושה מלחמה עקובה מדם כדי שתחתום ישראל על הסכם הביניים , שתכניו זהים לעקרונות יוזמה זו ? בפרספקטיבה היסטורית ולאור מהלכיו של סאר דאת , אפשר להעריך בסבירות גבוהה כי יוזמתו מפברואר הייתה ביטוי לתפנית במדיניות מצרים . הייתה זו פריצת דרך בתפיסה הערבית לפתרון הסכסוך , ופרי המבוי הסתום שאליו הגיע נאצר . על כוונותיו לטווח הארוך , שעמדו בבסיס יזמתו 4-מ בפברואר , 1971 אפשר ללמוד מתשובתה המפתיעה של מצרים לשאלותיו של יארינג . 8-ב בפברואר העביר המתווך תזכירים זהים למצרים ולישראל . בתזכירו שאל בין היתר אם מצרים תתחייב להיכנס להסכם שלום הדדי עם ישראל . 15-ב בפברואר השיבה מצרים כי היא מוכנה לסיום מצב המלחמה ולהסכם שלום עם ישראל , לכבד את הריבונות , השלמות הטריטוריאלית והעצמאות המדינית של הצד השני ולזכותו לחיות בשלום בגבולות בטוחים ומוכרים . התנאי - התחייבות ישראל לנסיגת כוחותיה המזויינים מסיני ומרצועת עזה , כלומר ביצוע מלא וקפדני של החלטת מועצת הביטחון 242 ונסיגת כוחות ישראל מכל השטחים הכבושים מאז ה- 5 ביוני . 1967 ישראל מסרה תשובתה ליארינג 26-ב בפברואר , 1971 וזו - בדומה להתיחסות ליוזמת פברואר - הושפעה מהדימוי שנוצר אצל הממשלה לגבי אישיותו של סאדאת כפי שתוארה קודם . מרר דכי גזית , שכיהן כמנהל משרד ראש הממשלה וכיועצה המדיני של גולדה מאיר , הצדיק במחקר שפרסם 1984-ב ( תהליך השלום ( 1973-1969 את מדיניות מאיר כלפי יוזמות סאדאת . ממחקר זה אנו למדים כי גם הצמרת המדינית , בדומה למודיעין , לא קשרה בין היוזמה מפברואר לבין תשובתו של סאדאת ליארינג ולא הבינה כי חלה תפנית האסטרטגית במדיניותו . סאדאת הצליח 15 ) במאי ( 1971 לחסל את מרר כזי הכוח שהתנגדו לו , ביסס בכך יציבות פנימית וסלל את הדרך לסילוק המומחים הסובייטיים ביולי - 1972 מהלכים עצמאיים אסטרטגיים משמעותיים שהצביעו על כישוריו המדיניים ועל תפנית אסטרטגית במדיניות מצרים אחרי נאצר . כל אלה לא שינו את הערכת המודיעין לגבי אישיותו . אדרבה , ההערכה הראשונית חזרה על עצמה ואף חוזקה כאשר לבקשת המור סד הכינה מחלקת מחקר בסוף דצמבר 1972 סקירה על בסיס המידע שהצטבר על אישיותו של סאדאת מאז הסקירה מאוקטובר . 1970 ההערכה החדשה חיזקה את זו שהייתה מקובר לת בישראל , שלפיה סאדאת חלש ואינו מסוגל לקבל החלטות חריגות . “ קצת למעלה משנתיים מאז עלייתו לשלטון ... מוכיח סאדאת כי ההערכה באוקטובר 1971 הגיע סאדאת למסקנה כי התהליך המדיני הגיע למבוי סתום והדרך היחידה לשבור את הקיפאון היא יוזמה צבאית . השאלה המתעוררת היא באיזו מידה החמיצה ישראל הזדמנות להגיע להסדר עם סאדאת בדחותה הצעת ההסדר החלקי בתעלה בפברואר גונאר יארינג , אוגוסט . 1970 שאלותיו זכו לתשובות מפתיעות

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help