sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

הרוח והחברה , מניבות מדי שנה מאות בוגרי תואר ראשון ועשרות חוקרים בוגרי התואר השני והשלישי שבחרו לכתוב את עבודותיהם על נושאים שונים מתחומי חקר תקומת ישראל . לצד חוקרים ותיקים וידועי שם מצאו גם חוקרים צעירים את מקומם בעיונים , כמו בשאר הפרסומים מסוגו . יש לקוות כי המעמד האקדמי המכובד שרכשו לעצמם פרסומים אלה יביא יום אחד לביטולו של הנוהג הפסול והבלתי מוצדק , שלפיו נחשבים לצורך קידום אקדמי בעיקר מחקרים המתפרסמים בשפות לועזיות בפרסומים הרואים אור בחוץ לארץ . הבטאונים השונים נבדלים זה מזה בדגשים המושמים בהם , במרחב המחקרי שהם מכסים ובסגנון העריכה שלהם . אך מעבר לכל אלה יש לעיונים ייחוד משלו , בעצם היותו קשור למרכז למורשת בךגוריון שבנגב הרחוק . הדגש הוא על המילים 'בנגב הרחוק , ' שכן כל המעיין בעשרת הכרכים ייווכח לדעת כי אין שחר לטענה שלפיה מיועד עיונים לרומם את שמו של בךגוריון ולפאר את זכרו . שפע מאמרים הכוללים ביקורת על דרכו של דוד בן גוריון בהנהגת התנועה והמדינה הופיעו בעיונים , אשר פתח את דפיו גם ל'קולות אחרים' ואפילו ל'גרסאות חתרניות . ' כך למשל ניתן בו מקום להצגת ההיסטוריה של ארץ ישראל גם מנקודת מבט פלסטינית . מאמריו של אסעד גאנם על ערביי ישראל , ולא כל שכן הריאיון המרתק שערך יעקב אגמון בגלי צה"ל עם הסופר הפלסטיני אמיל חביבי , חתן פרס ישראל - ריאיון שגם הוא פורסם בעיונים - אלה הם סנוניות ראשונות , שבעקבותיהן , מבטיח העורך , תבואנה אחרות , והם מעידים על פתיחותו של הביטאון למגוון דעות רחב . ייחודו של עיונים קשור גם בהצלחתו לקרב את 'העב הרחוק ' אל שערי האקדמיות בירושלים , בתל אביב ובחיפה . ניתן היה להטיל ספק בכדאיות הצבתו של ארכיון בן גוריון והקמתו של מוסד מחקרי במקום כה מרוחק כקריית שדה בוקר . ואולם , אף שהמרחק מכביד על חבר החוקרים העובדים במקום ומקשה על חוקרים במוסדות האחרים להגיע אליו , הרי כפי שנאמר : 'אם ההר אינו מגיע אל מוחמד , יגיע מוחמד אל ההר . ' אלא שכאן התהפך סדר הדברים , משום שההר בא אל מוחמד גם כשמוחמד אינו מגיע אל ההר . באמצעות קובצי עיונים , ובאמצעות הכנסים שיזמה המערכת במהלך השנים בקמפוס אוניברסיטת בן גוריון בקריית שדה בוקר , הציב עצמו המרכז למורשת בן גוריון , על חוקריו ועל המחקרים שעודד ושנערכו גם מחוץ לכתליו , במקום מכובד על בימת המחקר הישראלי בדורנו . באשר לתיבה 'תקומת ישראל' הכלולה בשם השנתון - אין ספק שזו טעונה משמעויות , וניתן לייחס לה גם מידה של פתוס אידאולוגי . אלא שאני חייב להתוודות כי אני חש מאוד בנוח תחת הדגל הזה . אכן , עיונים הוא ביטאון הנוצר ומקבל את השראתו מעמדה הבאה מתוך פנימיותו של עולם הציונות , ואינו מתיימר לנקוט עמדה חיצונית ומנוכרת . אילו היה שמו של הקנקן מעיד על מדיניות עריכה בעלת גוון אידאולוגי , היה מקום להסתייג מהצהרת הזהות הבסיסית הזאת . ואולם , עיון קל בדפי השנתונים מוכיח כי העורך שומר מכל משמר הן על הרמה האקדמית של המאמרים המתפרסמים והן על איזון ראוי בין גישות שונות והשקפות מנוגדות . עם זאת , איני סבור שזיהוי נקודת המוצא והשייכות האקזיסטנציאלית של החוקר חייב לפסול מניה וביה את רמתו המחקרית . במקום אחר כבר חיוויתי את דעתי כי השימוש בשם 'מלחמת העצמאות ' אינו מעיד אלא על כך שהכותב משייך את עצמו לעם הדובר עברית ,

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help