sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הנפש המחוללת , אלא גם את הכמיהה , שאותה נבצר מן המילים לבטא . הערצת הבלרינה , שהיופי מתגלם בה כמושא התשוקה , תאמה את תפיסתו של גוטייה , לפיה היופי הנו לב לבו של מעשה האמנות . בהצהרת כוונות שיש בה היבט רדיקלי וריאקציונרי כאחד , ניסח גוטייה את העמדה האסתטיציסטית שדוגלת ב"אמנות לשם אמנות , " תוך מתקפה שנונה ונוקבת על התועלתנות : שום דבר יפה אינו נחוץ לחיים . יסולקו הפרחים , בני האדם לא יסבלו מכך באופן חומרי ; ואף על פי כן , מי היה רוצה שלא יהיו עוד פרחים ? אני מעדיף לוותר על תפוחי האדמה , מאשר על הוורדים , ודומני שאין אפילו תועלתן אחד בעולם שמסוגל לעקור חלקת צבעונים כדי לשתול בה כרוב . למה משמש יופיין של הנשים ? אישה , בתנאי שהיא בריאה מבחינה רפואית וכשירה ללדת ילדים , תמיד תהיה טובה דיה בשביל הכלכלנים . למה מועילה המוזיקה ? למה טוב הציור ? מי יהיה מטורף דיו כדי להעדיף את מוצרט על פני קארל , ואת מיכלאנג'לו על פני ממציא החרדל הלבן ? שום דבר אינו יפה באמת , אלא אם אינו מועיל כלל ; כל דבר מועיל הוא מכוער , כי הוא מבטא צורך כלשהו , וצורכי האדם שפלים ומבחילים הם , כטבעו העלוב והמעורער . — המקום השימושי ביותר בבית , הוא בית השימוש ... ולטר בנימין , במסתו " אמנות בעידן השעתוק , " טוען שהאסתטיציזם נשען בבסיסו על היגיון תיאולוגי . אם בעבר נועד היופי להאדיר את שם האל ולשרת את הפולחן הדתי , הרי שעבור האסתטיציזם היה היופי תכלית בפני עצמה . היפה , או האמנות היפה , לא שיקפו עוד ערך נעלה יותר שאליו היו אמורים להוביל . להפך , הם הוצבו במקומו ועל כן היו הם עצמם חדורים מעתה ואילך

נהר ספרים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help