sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

עם זניחת המסגרת הברורה של שלוש האחדויות ( אחדות הזמן , אחדות המקום ואחדות העלילה ) ועם נטישת המלודרמה את הגיבורים המיתולוגיים . הנרטיבים של יצירות המחול החדשות העדיפו נושאים אחרים : נערות כפר פשוטות , ביאדרות הודיות , רקדניות פלמנקו חושניות או לחלופין : פיות , נימפות , ויליות , סילפידות ושלל דמויות מסתוריות ועל אנושיות שאכלסו את במת התיאטרון . ההבחנה הפונקציונלית שהציבה המלודרמה בין דיבור ( שכלתני ) למחווה ( רגשית , ( הקנתה לריקוד מעמד מיוחס בפני עצמו . אמנם לא היה בכוחו של הבלט לספר סיפור מורכב או להביע רעיון הגותי , אך כעת ניתנה לו סוף סוף ההזדמנות להתנער ממגבלות הקודים הקלאסיציסטיים ולהפגין את סגולתו הייחודית . המחול התחיל " לדבר" בלשון הגוף , והונע מכוחו ההבעתי של רגש רומנטי עז . בעוד שהיכולת לבטא את החוויה האנושית במילים הוטלה בספק , זכה אפוא הריקוד בהכרה כאמצעי פואטי להבעת רגשות דרך החושים , ונרתם לכינון עידן חדש ביחסי הגומלין בין אמנות לתשוקה . שחרור הבלרינה מן המסורת הקלאסית הנוקשה ושיוכה לעולם הרומנטי היוו מנוף להבנייתה כאובייקט חזותי מרגש , מסקרן ונחשק , המנותק מן ההיסטוריה ומן המציאות גם יחד . כך מתארת חוקרת המחול סוזן ל . פוסטר את רישומן של גיבורות הבלט הרומנטי : " דמויות על טבעיות אלה סימלו את תמצית האילמות , עם כל המלנכוליה הנלווית , עם הדחף המסוכל לדבר , והן שימשו גם כאלגוריות בוטות למשאלות ולתשוקות שלא מומשו " . הבלרינות — דווקא משום שהן מצויות מחוץ לתחום המילולי — היו לשגרירות הטובות ביותר של מה שחומק מן המילים : המסר האילם הטבוע במדיום עצמו . תפקידה החדש של הרקדנית היה , אפוא , להאניש את מושג התשוקה בגרסתו האילמת , ולגלם אותו בפועל . כך הצליחה הבלרינה להדהד לא רק את תסכולו של האוהב ואת אי יציבותה של

נהר ספרים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help