sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > כינור ערוך > מבוא

Page:13

מפלסת ספרה שאין ללאום , לשום לאום באשר הוא , נגיעה בה . אין הכוונה דווקא לניגוד המפורסם שבין " אישי" ל"לאומי" שהיה נהוג בביקורת ביאליק במשך שנים רבות . הניגוד הזה , דווקא , אינו קיים לדעתי . הוא אינו קיים לא אצל ביאליק וגם לא אצל זך או רביקוביץ . הכוונה היא שהשדר השירי , מעצם טיבו , עשוי לא רק מתכנים רעיוניים ומודעים , ועיקרו שואב מתוך מעמקי הנפש והתודעה שאינם שותפים לאיזו הבנה קיבוצית . הלשון הפואטית עשויה , כדברי ג'וליה קריסטבה , צירוף של מצב תודעתי מפוצל , שבו יש תפקיד מכריע למצב ה"סמיוטי , " בלשונה , למצב הקודם ליצירת ההבנה , המשפטים והסמלים — שהם המצב ה"סימבולי . " בשירה , בשונה ממערכות תקשורת אחרות , ניכר היטב כוחו המעצב של המצב ה"סמיוטי , " שאיכותו נשית על פי תפיסתה , הוא מישור ה"דחפים" של הדיבור הפואטי . והוא המביא עמו אותו ממד של חד פעמיות קיצונית ; הוא המחולל את הדו משמעות הכה מהותית לשדר הפואטי ; הוא מקור ה"הפרעה" המתרחשת בו והמבדילה אותו ממאמר פילוסופי או מנאום . המישור ה"סימבולי" הוא המודע יותר , המקשר בין המעמקים הלא מפוענחים של הסובייקט לבין הלשון התקנית , השייכת לקהילה . שירתו של ביאליק היא שירה . וכשירה — כל מה שנאמר בה מכיל יסודות אינדיבידואליים המערערים על הדיבור המוסכם , הקיבוצי והמסורתי . וככל שהשסע בין המישורים הללו עמוק יותר , כן גדל ומעמיק ממד הרב משמעיות של הדיבור . האידאולגיה הציונית העלתה על נס את קיומו של סובייקט יהודי חדש , שיהיה בעל איכות וישות אינדיבידואלית , ובמובן הזה השירה היא מגילוייו הנרגשים ביותר של רעיון האדם היהודי הלאומי החדש . כלומר , השירה האינדיבידואלית היא הגשמתו של רעיון יסודי בלאומיות והיא מוכיחה , כביכול , את הצלחתו . אבל הרעיון הזה הוא כפול פנים . כשם שאדם ממשי בעל מודעות של ייחוד ועצמיות אינו נגדר כולו בהקשר הקהילתי שלו , כך , וביתר שאת — השירה . השירה , מעצם טיבה כשדר המונע על ידי היסודות הנסתרים בתוך הסובייקט , מכילה יסוד חתרני השולל את השייכות לכלל ; כל שייכות . ביאליק הוא הדוגמה הדרמטית ביותר שניתן לתאר למתח הזה שבין היסודות הללו . הדובר הכריזמטי הזה של התחייה הציונית הנכיח בשירתו מצבים רגשיים של סבל ודיכאון שלא זו בלבד שהם מסמנים ספרות אנושיות של בדידות והיפרדות מכל קהילה , אלא שהם מובילים למחוזות שבהם גם המילים — הכלי הסימבולי של הקהילה — נעלמות ונאלמות . המשורר שזוהה יותר מכל משורר אחר עם המהפכה הציונית תקע במרכז הווייתה פואמה אפית — " מתי מדבר , " המגוללת חיזיון של עם הקפוא לנצח במדבר בלי כל

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help