sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > כינור ערוך > מבוא

Page:12

מדור לדור של תלמידים , ורבים מהמורים עצמם מלמדים את הפירושים הללו , מבוהלים כתלמידיהם , ואינם רואים עוד למעשה מה כתוב בשירים באמת . אם אדם מקליד שם של שיר ביאליקאי באינטרנט , הוא ימצא מיד , לפני הכול , דפי " סיכום שיר" או " פירוש" שתלמידים חרוצים מפיצים למען חבריהם . הקריאה בדפי הסיכום הללו באינטרנט היא מן הדברים המדכאים ביותר שניתן לתאר בתרבות ספרותית : קוראים בהם משפטי פירוש שהתקבעו לכדי אקסיומות ; מזהים בהם את פרשני ביאליק של שנות החמישים של המאה שעברה ; מבינים שרוב התלמידים כבר אינם רואים שיר . גם אם הם רואים את " לא זכיתי באור מן ההפקר" במו עיניהם , האובייקט המילולי המונח לפניהם אינו שיר עוד . הוא דומה יותר לבעיה מעיקה במתמטיקה המנוסחת ניסוח מיושן כ"שתי רכבות יצאו " ... לאומיותו של ביאליק , כלומר הקשר העמוק של עולמו למורשת העם היהודי ושייכותו העמוקה למהפכה הלאומית הציונית שהוא היה אחד ממנהיגיה הרוחניים המשפיעים ביותר , שונה בתכלית מן המושג " לאומי" המשמש היום בתרבות הישראלית . מילת הלוואי " לאומי" המשמשת היום קשורה במדינת ישראל ובמנגנוניה ; היא קשורה במדינה כמנגנון של כוח ושליטה . לאומיותו של ביאליק הייתה מהפכנית , יצירתית ובעיקר — חתרנית . להוציא מיעוט זניח של שירים מוקדמים , ברוב שיריו הוא ביטא מצבי קונפליקט לא פתורים ביחס שבין יחיד לקהילה , או מצבים סובייקטיביים עד כדי כך שעצם ביטוים יוצר סתירה עזה בין עולם היחיד לעולם הרבים . לכן , גם אם המונח " לאומי" העכשווי הוא גלגול הממשיך את מושג הלאומיות הציוני — אין הוא המשך המלמד משהו על ראשיתו , ובעיקר : הוא מתעלם מכך שהמשורר הלאומי הזה היה משורר יוצא דופן ביותר , שעיקר שירתו לא עסקה בחזון אוטופי קהילתי כלשהו , אלא בתהליכי הרגש והתודעה , ביצירה וביצירתיות , בחוויות הילדות ובעיקר — בסבל . סבל עז , שביטויו הנועז בשירים אינו רק מהישגיה הגבוהים ביותר של התרבות העברית לדורותיה , אלא הוא מהישגיה הגדולים ביותר של התחייה העברית הציונית . אחד מענייניו העיקריים של הספר הזה הוא פילוס הדרך אל ביאליק ושיבה אל השירים . קריאה מחדש , בשירה העדינה הזאת , שהווייתה הממשית , כביטויי רגש ועולם אישי , רחוקה ת"ק פרסה מכל הקשר טקסי . הזהות הלאומית , במובן הכללי ביותר של המושג , מזוגה כמובן בכל מילה שביאליק כתב , אבל קריאה קשובה בשיריו מגלה מחוזות רחבים שאינם נגדרים בהקשר לאומי . כלומר — גם אם הלשון וההקשר התרבותי הם לאומיים , הרי שהשירה , מעצם היותה שירה ,

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help