sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

בו , מוצג כדמות המקשרת בין שתי תפיסות עולם המתקיימות בו זמנית בחברה המודרנית ובתרבות שהתפתחה במרכזים העירוניים לאחר מלחמת העולם הראשונה . באמצעות התנסויותיו ופעולותיו מתוודעים הצופים אל שני עולמות מקבילים המתקיימים במרחב העיר המודרנית וסביבותיה . באחד חיים תושבי העיר עם משפחותיהם , נהנים מפירותיה של המודרניזציה — הן כעובדים ( פועלים ומהנדסים ) במפעלים המתקדמים והן כצרכנים — ומאמינים בקדמה ובארגון הרציונלי של הסדר החברתי . בעולם המקביל , מחוץ למרחב הפרטי העירוני , מנוצלים הישגי המדע והטכנולוגיה לטובת ייצור המוני לפי כללים האדישים לכל סולם ערכים שאינו קשור בכוחות השוק ובסיכויי הרווח המיידי . עשר הדקות האחרונות של הסרט מציגות קריסה של שני העולמות המקבילים למציאות עתידנית שבה מאפיין אחד בלבד : המוות חסר התוחלת המצוי בכול . באופן אירוני , התפתחות קטלנית זו מתרחשת לאחר שהניסיון למנוע את המשך הייצור גורם לתאונה במפעל הגז , המשחררת את הגז הרעיל לאוויר העירוני הפתוח . מרגע זה ואילך מציג הסרט מחול מוטרף של מוות שלא נראה כדוגמתו על מסך הקולנוע לפני כן ( ואולי בכלל : ( פועלי המפעל , נשותיהם , תינוקות בעריסתם , נוסעיה של רכבת חולפת , עוברי אורח ברחוב , גיבורי הסרט ואויביהם , כולם מתים משאיפת הגז — איש אינו יכול להינצל , איש אינו יכול למנוע את מותם של אחרים . אל מול המוות המוחשי נשכחות הנורמות החברתיות וערכי היסוד האנושיים , והאנשים רומסים זה את זה במאבק על מסכות הגז המעטות . רק המכונות הסובבות את האנשים ומיועדות להקל את חייהם , דוגמת הרכבת והטלגרף , ממשיכות במלאכתן בדייקנות וללא שינוי . ברגעים אלה של ייאוש , של כאוס ושל מוות עוברת המצלמה אל חפירות מלחמת העולם הראשונה . המתים קמים מן העפר ומתחילים לצעוד לעבר העיר . בדרכם מצטרפים אליהם האזרחים שמתו מן הגז הרעיל , וכולם פוסעים יחדיו כדי לזעוק כלפי האשמים בתוכחה : " היו אנושיים " ! אולם את דרכם הם אינם עושים אל שערי המפעל ואל מנהליו רודפי ההון , אלא אל המרכז המסחרי של העיר , אל חלונות הראווה העמוסים כל טוב ומוארים בניאון בוהק . רוחות המתים מרחפות מולם וכלפיהם מופנית האצבע המאשימה . בשל הייאוש הקודר המוצג בסופו של הסרט , הקישור האלים שנעשה בין חברת המותרות העירונית למלחמת החפירות ושיתוף הפעולה חוצה הגבולות בין יוצריו הגרמנים והסובייטים , נדמה ש"גז רעיל" הוא סרט יוצא דופן בנוף הקולנוע הגרמני בימים שקדמו לעליית הנאציזם . אולם אין הוא כזה . הסרט מדגים את הנושאים העיקריים שהעסיקו את השיח האינטלקטואלי הגרמני

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help