sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הקדמה כתיבת הספר הזה , ראשיתה במחשבה לעשות חשבון נפש אישי מקצועי לאחר יותר מחמישים שנות התעניינות בעבר ושלושים שנות מחקר וכתיבה היסטורית . כלומר , העניין בעבר והמחקר ההיסטורי נועדו להיות צירו המרכזי של הספר . אלא שתוך כדי קריאה , עבודה וכתיבה , התברר לי שמחקריהם של לא מעטים מקרב עמיתי בארץ ומחוץ לה אינם תוצאה של עניין בעבר , אלא בהווה דווקא , והם מכוונים להשפיע עליו ולשנותו . על רקע זה השתנתה מגמת כתיבת הספר . ויתרתי כמעט לגמרי על ההיבט האישי והתרכזתי בבחינת מצבה וערכיה של הדיסציפלינה ההיסטורית בפרוס המאה העשרים ואחת , ובבחינת השילוש "היסטוריה , עבר והווה . " התחלתי להרהר בכתיבת הספר בשנת , 2001 כאשר כיהנתי כראש בית הספר להיסטוריה באוניברסיטת חיפה וכראש החוג ללימודי ארץ ישראל , שעיקר תכניו הם ההיסטוריה והגיאוגרפיה ההיסטורית של הארץ . שאפתי אז להקים מסגרת ארגונית ודיסציפלינרית משותפת לכל החוקרים והמורים העוסקים בהיסטוריה בכלל , בין שהיא היסטוריה של סין , של האימפריה העות'מאנית , או של ארצות הברית , ובין שהיא היסטוריה של מדינת ישראל , של יהודי פולין או של צרפת . ואולם ההצלחה היתה חלקית מאוד , בלשון המעטה . בעידן של סגידה לססמת האינטר דיסציפלינריות , לצורך ושלא לצורך , חיזוקה של הדיסציפלינה נראה מיותר . הבדלנות של החוגים השונים והחשש מפני שינויים היו ועודם חזקים יותר מן המכנה המשותף המושג בעיסוק באותה דיסציפלינה . פיצול ארגוני ופרטיקולריזם חוגי בתקופה שבה מעמדם של מדעי הרוח באקדמיה ושל לימודי ההיסטוריה בכללם מתדרדר , הם מכשלות מיותרות . ואולם , עוד יותר מכך בלט בתקופה ההיא המאמץ שעשו אנשי אקדמיה אחדים , לא כולם היסטוריונים דווקא , לחתור תחת המחקר ההיסטורי כהווייתו אז באקדמיה הישראלית בשם הרוחות החדשות המנשבות ב"עולם המערבי , " ולהפוך את האופנות האלה לאורתודוקסיה חדשה שתכתיב להיסטוריונים תודעה ומתודולוגיה . אחד הביטויים לחתרנות הזאת היה התקפה על החוג ללימודי ארץ ישראל בטענה שהוא חוג " אידיאולוגי" המכופף את ממצאי המחקר ל"נרטיב הציוני . " טענה זו מזכירה טענות דומות שהועלו נגד קיומם

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help