sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > הדתל"שים > מבוא

Page:14

האלה , מעצם הגדרתם , משמרים את העבר כחלק מההווה , ומאפשרים לעצמם להיות בקשר עם שני העולמות , הדתי והחילוני , מבלי שהאחד יבוא על חשבון האחר . כך הם מכוננים לעצמם זהות חדשה ועמדה מורכבת . מכאן עולות גם שאלות חדשות לגבי אותו "קו הפרדה" חד משמעי בין דתיות לחילוניות , קו גבול שמצופה מכל אחד להתמקם באחד מצדדיו . זהו בדיוק המקום שבו העמדה הדתלשית מנסה לאתגר את משטרת הזהויות החילונית הדתית . זהותו החדשה של הדתלש מדגישה דווקא את היותו "יצור ביניים , " שמרגיש בנוח על קו התפר , שחי בין שני העולמות , הדתי והחילוני , ומתכתב עם שניהם ; הדתלש יוצר מרחב שאינו שחור או לבן , אלא דווקא אפור ופחות מוגדר , תחום שיש בו יותר מקום לחירות ובחירה אישית , תחום הפתוח להכיל מגוון מצבים מורכבים וחדשים . בקצרה , הדתלש הוא מי שעברו והעולם הדתי שממנו הוא בא עדיין נוכח בהווה ובחיי היומיום שלו , מרכיב את זהותו ומהווה חלק מההגדרה העצמית שלו , לצד ההווה הפעיל והיומיומי שלו בעולם החילוני . העמדה הדתלשית בנויה אם כן על סוג של פרדוקס : היא מתבססת על ה"לשעבר , " משהו שלכאורה היה ונגמר , אבל היא עושה זאת בהווה , כחלק מיומיום וחיים חדשים . הדתלש הוא מי שהבין שחזרה בשאלה אינה מעבר בבת אחת בין שנ י קטבים מנוגדים , ואין פירושה היטמעות , היבלעות מוחלטת והפיכה מדתי לחילוני , אלא תהליך מורכב גדוש גוונים וניואנסים , שעשוי להימשך חיים שלמים . סיפורים על "הפעם הראשונה שהדלקתי אור בשבת" או "איך אכלתי ביום כיפור והופתעתי כשהשמים לא נפלו עלי" – שהפכו למין פריט חו בה טריוויאלי בסיפורי חזרה בשאלה – מניחים בטעות שהכל הסתיים ביום ההוא , המצטייר כחוויה שאין לה הד בימים ובשנים הבאות . אלו הן אמירות המתבססות על ההנחה שאפשר לעזוב את הדת

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help