sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > הדתל"שים > מבוא

Page:13

ותהליך הכתיבה הפך עבורי למסע חווייתי עמוק אל נבכי תודעתם ועולמם של הדתיים לשעבר , שהוא במידה רבה גם עולמי שלי . עם זאת , עשיתי כל מאמץ לחרוג מההזד הות המיידית ולחפש בכל הסיפורים האישיים גם היבטים כלליים , דברים שנראים רק ממעוף הציפור . מיהו אם כן הדתלש ? מה מאפיין אותו ? האם הוא אכן שונה במשהו מכל קודמיו , ה"חוזרים בשאלה" וה"מתפקרים" של העבר ? האם הכינוי החדש מסמן תופעה תרבותית חדשה , או שמא אריזה חדשה ואו פנתית לאותה תופעה ישנה ? האם המילה " דתלש" היא לא יותר מקיצור נוח ואולי חביב לביטוי ארוך , או שמא היא מבשרת את היוולדו של משהו חדש שהולך וצובר משקל וזהות ? הדתלש הוא אזרח של כבוד בתוך הסצנה התוססת של הפוליטיקה של הזהויות בישראל , ויש להבין אותו כביטוי לתהליכים של התפרקות הזהות ההגמונית והאחידה אל ריבוי של זהויות נבדלות . תהליכים שכאלה , שהחברה הישראלית חווה בעשורים האחרונים , מאפשרים לקבוצות להתארגן סביב זהותן המשותפת ומספקים לגיטימציה לזהויות מורכבות . כך גם אצל קבוצת הדתלשים , שם הופכים העבר הדתי והרקע התרבותי המ שותף לאמצעי להגדרה עצמית חדשה . במבוך הפוליטיקה של הזהויות כיום , הדתיות לשעבר תופסת מקום חדש כגורם פעיל בחיי היומיום ובעיצוב הזהות בהווה , ולא עוד כפרט ביוגרפי גרידא . עצם ההגדרה "דתי לשעבר" מערערת וקוראת תיגר על החלוקה הקיימת , הבינארית והחד משמעית , בין " דתי" ל"חילוני . " אם בעבר הלא רחוק מי שעזב את העולם הדתי ראה עצמו כמי שמחויב להפוך לחילוני ולהגדיר את עצמו ככזה , אם בעבר רבים ביקשו להיטמע בחברה החדשה ולא להותיר כמעט שריד מעברם – הרי שהיום התפיסה השתנתה : רבים מגדירים עצמם כדתיים לשעבר . הדתלשים

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help