sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

כשם שעד ועידת פיל בשנת 1937 תבע את ארץ ישראל השלמה , ולאחר מכן , בייחוד מאז ועידת בילטמור ב , 1942 תמך בחלוקת הארץ — כך ביקש מהנהגת המדינה לשקול את מדיניותה על פי האפשרויות הראליות שלפניה . בחלוקת הארץ ובחתירה להסדר שלום ראה הכרח , אך כל עוד אין בנמצא הצעה ל"שלום אמת , " זיהה בוויכוח על עתיד השטחים גורם מעכב . במקום זאת האיץ במערכת הפוליטית להתרכז בעידוד העלייה , ביישוב הנגב והגליל ובמימוש השאיפה להיות " עם סגולה , " כלומר ליצור חברה מוסרית ואינטלקטואלית שתשמש מופת ערכי לאומות העולם . נאומו בשדה בוקר ינק מעקרונות " הראליזם האוטופי , " שהנחה אותו כמנהיג : החתירה להשיג את המרב לצד היכולת להסתפק במיטב . הוא ראה ביכולת לנווט בין מה שאפשר להשיג ובין מה שאי אפשר להשיג מתכון להיחלצות מהשיתוק שתגרום הנהגה שתצעד רק בעקבות האפשר ; ולהימנעות מהכישלון שתניב הנהגה שתצעד רק בעקבות מה שאי אפשר . מעטים האזינו לו באותם ימים . לאחר שבמשך כשבע שנים האשים את מנהיגי המדינה ב"חטאים ממלכתיים , " ראו בו רבים ישיש נרגן המבקר את יורשיו מתוך תסכול על אובדן השפעתו . דברים שכתב ואמר בשנים אלו זכו לתהודה מעטה . בכתיבת הספר ביקשתי ללכוד תקופה מרתקת בהיסטוריה של עם ישראל : השנים שהתבונן בהן בן גוריון מן החוץ על הקורות את היישוב והמדינה . שאפתי לדעת מה ביקש לתקן ; על מה התחרט ; במה התגאה ; כיצד ראה את עתיד המדינה ; מה חשב על התמורות בחברה הישראלית ; אם היה שלם עם מדיניות " כור ההיתוך ; " מה היה יחסו לדת היהודית , לסוציאליזם , ליחסים עם ארצות הברית ולעוד נושאים רבים אחרים . כשלמדתי בחוג לפילוסופיה ולתולדות עם ישראל באוניברסיטת תל אביב , בראשית שנות האלפיים , הנטייה העיקרית בחקר בן גוריון היתה להתעמת עם דרכו . לנמק את שגיאותיו . כמובן , הוא עשה שגיאות . אך דומני כי במרחק הזמן שחלף , כיום מעניין יותר לנסות להבינו . סקרנותי התעוררה גם כלפי בן גוריון האדם . כיצד התמודד האיש , שניחן בתשוקה פרומתאית לשינוי תמידי , עם נטרול כוחו בערוב ימיו ? מה חשב על החיים ? כיצד הבין את תכליתם ? מי נותרו נאמניו ? מי נטשוהו ? למי התגעגע ?

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help