sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הדימוי . כדי לענות על השאלה מדוע נאסר הדימוי , צריך יהיה לבחון מהו הדבר שחל עליו איסור וביחס אליו השפה מהווה פתרון . כלומר , מדוע הדיבור המופיע בצורה של דיבר הוא תחליף מוסרי למה שהדיבר השני אוסר עליו ? הפסיכואנליזה עוסקת מאז ימי פרויד בשאלה של מקור החוק המוסרי וסיבתו דרך מושגים כמו " סופר אגו" ו"אב קדמון" של פרויד , ו"האחר הגדול" של לאקאן . לכן היא יכולה לבאר לנו את המקום המרכזי שמקבל האיסור על הדימוי , שכן מרכזיות זו מעידה על כך שהאיסור על הדימוי הוא איסור על משהו שבלעדיו לא יתאפשר המוסר החברתי . ספציפית לענייננו , אם נבין איזה כוח מיוחס לדימוי שבגינו נאסר דימוי האל , נוכל להבין משהו גם על הפונקציה של האמנות בתרבות . הדיבר השני מסמן את האפשרות לחשוב על האמנות כפרקטיקה שמתקיימת תחת איסור , אך בו בזמן פרקטיקה זו היא תנאי לקיומה של חברה בעלת אתיקה . יותר מכך , היכולת של האמנות לדמות דבר מה מעיק , אסור , שבלתי אפשרי לדמותו , חושפת בנקודה זו מדוע האמנות היא אמנות ללא נחת , אמנות שאיננה יכולה להתקיים אלא בצלו של איסור , בצלה של דחיית הדימוי כתנאי להיות התרבות תרבות . כל אלה הם גם קווי היסוד של המחשבה הפסיכואנליטית על התרבות בכלל ועל האמנות בפרט . הדיבר השני אוסר אמנם על הדימוי של האל , אך כבר מנוסח החוק ברור שגבולות הדימוי הרלוונטי לדיבר זה הם בלתי מוגדרים . אם האל נמצא בכל מקום , וכוחו ניכר בכל מעשי בריאתו , הרי שקשה להעלות על הדעת דימוי שלא יהיה במובן כלשהו מתן צורה לדמות האל . אפשר לומר שהדיבר אוסר על כל דימוי מפני שכל תמונה שהיא , אפילו תייצג משהו מופשט או משהו מן הטבע , תמיד תהיה בבחינת ניסיון שיש לגנותו לדמות את האל . זאת הסיבה לכך שהדיבר השני הקשור ספציפית לחוק העברי חושף דבר מה עקרוני על מעמד הדימוי בכלל , ועל מעמד הדימוי בתמונה או בטקסט בפרט . אין דימוי שאיננו

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help