sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

המלך האכזר והכריזמתי הזה תמיד יחמוק מן הדימוי , גם אם הדימוי לא נוצר אלא כדי למסור ממד חמקמק זה . אך לאקאן אומר שבאיסור על כל הצורות לדמות את האל , הדיבר השני מתיר את הסמלי , כלומר את הדיבור . הדיבור בהקשר זה הוא סמלי מפני שהוא מציב מרחק בין הנאמר לבין האמירה . הסמלי מצביע על כך שהשפה איננה מדמה אלא להפך , חוסמת , מונעת את האפשרות להגיע אל האובייקט עצמו , אל הדבר שלשמו נוצרה . במובן זה הדיבור , שלא כמו הדימוי , הוא מעצם מהותו החסרה של המושא , ואילו הדימוי מתיימר למסור את מושאו ואף לשקף אותו . בהקשר זה של הסמלי אפשר לומר שהדיבר הוא הסמלי בהתגלמותו שכן , באופן פרדוקסלי , כוחו של הציווי כחוק אינו תלוי ביכולתנו לדמות את תוכן החוק או להעריך את משמעותו ואת השלכותיו . הדיבר הוא בממד הסמלי מפני שהוא מנתק בין החוק לבין הצורך להסביר , לנמק את הצורך בו . הדיבר לא אומר מה יש באל שאסור לדימוי לנסות ללכוד או לייצג אותו , אלא פשוט אוסר על הדימוי : " לא תעשה לך " ! .. זהו ציווי פורמלי המשמש מחסום בפני מה שנאסר בכוח הדיבור עצמו ולא בכוח המשמעות או המובן שאנו מייחסים לאיסור , איסור שסיבתו לא כלולה בו . זהו ציווי לשמו . לציווי יש לציית גם אם המאמין איננו יודע או איננו מבין מהי אלוהות זו שאל פולחנה הוא נקרא . המעמד המיוחד שיש לדיבר , לציווי המוסרי , הוא המאפשר לו למסור את לשון החוק . הדיבר השני מוקיע את הדמיוני לטובת הפונקציה הסמלית , אך יותר מכך , אומר לאקאן , הוא מציב את הסמלי כתנאי לקיומה של חברה מוסרית . האיסור על הדמיוני הוא תנאי לכך שיהיה חוק עברי , ולכן רק בעקבות האיסור הזה יגיעו כל שאר הציוויים המכוננים את החברה העברית על יסודות מוסריים : כבד את אביך ואת אמך , לא תרצח וכולי . הפסיכואנליזה , אם כך , יכולה לתת לנו קצה חוט כדי להבין את הדיבר השני , המכונן למעשה את המוסר על בסיס האיסור על

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help