sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

לבטא את שמו . " האיסור על הדימוי נחוץ , אם כך , כדי לבסס את המאפיינים של האלוהות הזאת בעיני העם והוא קריטי בבניין יסודות האמונה העברית . אך מה לדיבר השני ולשאלת יחסיה של הפסיכואנליזה עם האמנות ? ובכן , הדיבר מציב שתי נקודות ציון מהותיות לשאלה זו , שעומדת במרכז הדיון כאן . ראשית , הוא מציב את האיסור על הדימוי כציווי מוסרי מן המעלה הראשונה , כלומר הוא מצביע על כך שלפרקטיקה של יצירת דימויים יש השתמעות מוסרית . שנית , הוא מצביע על הקשר הבעייתי , או לפחות הדו משמעי , בין הדימוי לבין האמת , שכן הוא מטיל ספק בכוחו של הדימוי לדמות , או לדמות באופן לא מטעה , את הישות האלוהית . הדימוי ( image ) מתייחס למבע חזותי , אך הבעיה שהוא מעורר זהה לזו הקשורה לכל סוגי המבעים שיש בהם ממד של ייצוג , שהם על דבר מה — אם בתמונה , אם במילה או בצליל . השאלות מדוע כרוכה הפרקטיקה של הדימוי באיסור , ובאיזה אופן נוגע הדימוי בממד קריטי במיוחד של אמירת האמת — עומדות במרכז העניין הפסיכואנליטי באמנות . ז'אק לאקאן אומר בסמינר השביעי על האתיקה של הפסיכואנליזה , בהתייחסו לדיבר השני , שדיבר זה , האוסר על כל דימוי או ייצוג של מה שהוא בשמים או בארץ , אוסר על הפונקציה של הדמיוני כתנאי להופעת הפונקציה של הסמלי . למה הכוונה ? הפונקציה של הדמיוני מייחסת לדימוי או לייצוג משהו מתכונתו של המיוצג : הדימוי הוא על אודות מושא והוא נושא מתכונותיו של מושא זה . לדוגמה , הדיוקן של הנרי השמיני נושא משהו מצורתו וממהותו של הדבר המיוצג — המלך הנרי השמיני . הדימוי שואף אמנם לייצג את הנרי השמיני , אבל ככל שהדיוקן יהיה מדויק ומתוחכם , משהו מן האישיות המורכבת של 1 זיגמונד פרויד , משה האיש והדת המונותיאיסטית , תרגום : רות גינזבורג , תל אביב : רסלינג , , 2009 עמ' 29 ( להלן : פרויד , משה האיש והדת המונותיאיסטית . ( Lacan , The Seminar : Book VII , p . 81 2

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help