sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

הקדמה בבסיס גישתו של פרויד אל האמנות מונחת התגלית הפסיכואנליטית של הלא מודע . משמע , כוחות הנפש אינם פועלים בכיוון אחד , האדם אינו אחיד ואינו אחדות , אין רשות נפשית מודעת השולטת בשאר חלקי הנפש , אין עצמי שמעניק רציפות , היגיון ועקיבות לפעולה האנושית , זיקתנו אל הסביבה איננה נשלטת רק מכוחם של האהבה והרצון הטוב , ויחסנו אל הזולת אינו נקבע על ידי התקינות הפוליטית של הדיאלוג המאוזן . הפסיכואנליזה הפרוידיאנית חותרת תחת כל תפיסה אחדותית של האדם המוכתבת על פי הראוי , המקובל או הרצוי . באמנות נחשפת במלוא עוצמתה המהפכה המחשבתית שמתחייבת מן התגלית הפרוידיאנית . האמנות לא מרככת את הנחות היסוד של פרויד ולא מורידה עליהן מסך . להפך , היא נחשפת בפסיכואנליזה כזירה — לא של רוגע והשלמה , כי אם של קונפליקט והיתקלות במה שבלתי אפשרי בנפש האנושית . האמנות איננה מבע אנושי שחורג מן היום יום אל ספירות גבוהות ורוחניות יותר , כי אם אתר שבו פעולת הדחף והאי נחת הכרוכה בה מותירה את רישומה . בנאום שנשא לרגל זכייתו בפרס גיתה ב , 1930 ציין פרויד שגיתה גילה קרבה אל הפסיכואנליזה בכך שהכיר בעוצמה הייחודית שיש למאורעות רגשיים מוקדמים , באופי המיני של נטיות ראשוניות ונצחיות אלה , ובחשיבות שייחס לחלום ולכל צורות ההופעה של הארוס . אך הוא לא הסתפק בתיאור הקרבה הרעיונית הזו בין גיתה לבין הפסיכואנליזה . הוא הוסיף וציין : " גם השלמה והטובה [ שבביוגרפיות ]

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help