sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מעיקרו . הווה אומר : הכרת הממשות והבנתה היא היסטוריוגראפיה , שביסודה פילוסופיה של הרוח . האומר היסטוריה , אומר היווי : אחדות נעה של היות ואי היות , מעבר מן היש אל האין ומן האין אל היש' דיאלקטיקה , סינתיזה של הפכים . ואמנם מה היא הכרה אם לא יציאה מן החושך אל האור , התגברות האמת על הכזב ? ומה פירושה של מעשיות , אם לא התגברות המועיל על המיותר והמזיק ? ומהי מוסריות , אם לא ניצחון הטוב על הרע ? ומהי אמנות , אם לא ניצחון היפה על המכוער ? מכאן שקרוצ'ה מקבל מן הפילוסופיה ההיגליאנית את הדיאלקטיקה של ההפכים כחוק טבוע בחיי הרוח . אבל הרוח פועל בדרכים שונים או בצורות שונות . הפעילות הרוחנית , שפריה ' הקומדיה האלוהית' או 'ביקורת התבונה הטהורה , ' שונה מן הפעילות שבאה על ביטויה במהפיכה הצרפתית או בהקמת האימפריה הנאפוליאונית . האם שוני זה ש 1 ני יסודי הוא , או שמא אינו אלא אמפירי ושרירותי בלבד ? בנקודה זו קרוצ'ה בפלג מן האידיאליסטים , שדי להם במציאות הרוח בסתמיותו בכל התופעות ז והרי הוא טוען , שההבדל בין הצורה ההכרתית או העיונית לבין הצורה המעשית או הרצונית הוא הבדל יסודי או ממשי . יתר על כן , מבחין הוא בהכרה גופה בין הכרת האישי ובין הכרת הכולל' ובמעשה—בין רצון הרוצה את האישיי הפרטיי , לבין רצון המכוון כלפי הכולל . הכרת האישיי , ההכרה ללא מושג , ההסתכלות הטהורה , ההבעה שאין עמה משפט , היא ההכרה האסתיטית : הפואזיה , האמנות . אין הפואזיה רוצה משהו : היא אינה מגרה יצרים' אינה מסיתה רוחות , אינה מטיפה מוסר ו ואף אינה חושבת , אינה שופטת , אינה מלמדת—היא צופה , היא מציירת . היא מציירת תמונות 'אידיאליות , ' כלומר מציירת רגשות . ואולם , אם סגולתה המיוחדת של האמנות היא הליריות , הרי אין היא רגשיות בשום פנים , אינה גילוי או התפרצות של רגש : היא הבעה לרגש , היא רגש המתגלגל בתמונה ' . בזה קסמה של פואזיה : היא אחדות של רגשיות ישלווה , ' של תאווה ועין צופיה . 'היא קו עדין , שבו ההתרגשות שלווה והשלווה נרגשת . ' מעברו האחד של קו זה הרגישות העכורה , הרומאנטיציזם ! מעברו השניהאבחנה הצוננת , הקלאסיציזם : זה וזה—צורות פואזיה בלתי טהורה . ואילו הפואזיה האמיתית , המושלמת , היא םינתיזה מקורית של רומאנטיציזם וקלאסיציזם : היא קלאסיות . הכרת הכולל היא המחשבה' המשפט . המשפט הוא סינתיזה א פריורי של נושא ונשוא , של ציור ומושג' של אישי וכולל . אין משפט המחייב משהו אישיי , אשר לא יפעלו בו כל הקטיגוריות ההגיוניות , כשם שאין משפט המחייב את הכולל- שלא יתייהש על תנאים ומסיבות היסטוריים מסוימים . המשפט האינדיבידואלי ( ההיסטורי ' ( המתייחש על עובדה , והמשפט המגדיר ( הלוגי , הפילוסופי , ( המתייחש על

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help