sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

המושגים לשמש קני מידה לשפוט בהם את הממשות . לאחר שהאסתיטיקה הושיטה לו את מושג הפ 1 אזיה ( הפיוט , ( הגיעה השעה להעריך ולדון באמצעות מושג זה את יצירות הפואזיה . במבחן הלכה למעשה עתיד היה להתברר גם טיבו וכושרו של המושג עצמו . הוא החליט להוציא כתב עת' שישקוד על הביקורת בפועל ממש , על ביקורת ספרותית' פילוסופית והיסטורית . בתחילת 1903 יצאה החוברת הראשונה של / La Critica' זה העיתון שעתיד היה לשמש במשך כמעט חמישים שנה כלי ביטוי למחשבה הקרוצ'יאנית . בכתב עת זה פירסם קרוצ'ה מסות' מאמרים וחיבורים שלמים ! רשימות' הערות ודברי פולמוס ; סקירות על מאות ספרים ממיטב הספרות העיונית וההיסטורית . הוא ראה בעריכה זו משום פעילותו 'הפוליטית / לומר : מילוי תפקידו בקרב הציבור לטובת ההשכלה והתרבות . עצומה היתה הש פעת העיתון הזה על קהל המשכילים באיטליה ואף מחוצה לה : הוא שימש להם לא כמודיע מהימן בלבד על המתרחש בעולם המחקר והמחשבה' אלא גם—וזהו העיקר—כמורה דרך בבעיות הספרות' התרבות וההיסטוריה . משהוגדר מושגה של הפעילות האסתיטית ונקבע—לפי שעה בגופי דברים—יחסה לשאר פעילויות הרוח , שוב צריך היה לברר גם את מושגיהן של הפעילויות האחרות . אסתיטיקה חדשה תבעה לוגיקה חדשה ופילוסופיה מעשית ומוסרית כנגדן . בשנת 1905 יצאה 'הלוגיקה' בצורתה הראשונה , הכוללת את התורה על המושג הטהור' להבדיל מן הפסיבדו מושגים' הם המושגים האמפיריים והמופשטים' המשמשים יסוד למדעי הטבע והמתימטיקה ! ואחריה יצאו בזו אחר זו : 'המסה על היגלי , ( 1906 ) המכילה את התורה על היחס שבין צורות הרוח t 'הפילוסופיה של המשפט בחינת איקונומיקה' ( 1907 ) ו'הפילוסופיה של המעשה' ' ( 1908 ) הקובעות את היחס שבין תועלת למוסר וההבדל שביניהם ! 'הלוגיקה' בצורתה המפותחת 1 ( 1909 ) 'בעיות אםתיטיקה' !( 1910 ) 'הפילוסופיה של ויקר' > ( 1911 ) 'קיצור האס תיטיקה' המפתח את מושג ההסתכלות האמנותית ומציין את אופייה הלירי ו ול * ' סוף 'תורת ההיסטוריוגראפיה ותולדותיה' ' ( 1917 ) המנסחת את מחשבתו על אופייה ' הנוכחי' של כל היסטוריה אמיתית וקובעת אחדות דיאלקטית בין פילוסופיה להיסטוריה . וכך עלה ונבנה הבניין השיטתי של הפילוסופיה הקרוצ'יאנית' היא פילוסופיה של הרוח' המעמידה את כל הממשות כולה על פעילויות הרוח . היה מי שכינה אותה בשם 'פילוסופיה של התרבות' ( של הפיוט' המדע וההיסטוריה , הפוליטיקה וה מוסר ;( ויש שקראוה 'אידיאליזם היסטורי / ברם קרוצ'ה עצמו העדיף אחר כך לכנותה כ'היסטוריציזם מוחלט / ההיסטוריציזם היא הדעה , שהממשות היא היסטוריה : היסטוריה ולא עוד . ואומר אדם היסטוריה' אומר עובדות' פעולות' מעשים' מעשים רוחניים . מעשים שאינם רוחניים ורצוניים ביסודם , מעשים מיכניים בלבד , אינם בנמצא' ומושגם מופרך

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help