sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

רבה' את מסתו הפילוסופית המקורית הראשונה : 'ההיסטוריה בבחינה במושג הכללי של האמנות . ' הנחתו משנתו בימים ההם נראתה על רבים חדשה ונועזת ואף עוררה רעש וויכוחים מרובים . אולם עיקר חשיבותה של המסה היתה בהשפעתה על קרוצ'ה עצמו , לא זה בלבד שהבהירה לו כמה מושגים וחשפה מקורן של כמה טעויות : היא פתחה לו להרגיש בטעמה של פילוסופיה בפועל . ואף על פי כן לא ראה בה עדיין אלא פורקן רגשות ומחשבות אישיות ולא התחלה של דרך מרעית חדשה . עשיר חוויות ומושגים חדשים , שב אל חקירותיו הביקורתיות . אולם לא לאורך ימים . בשנת ' 1895 בהשפעת המארכםיםט האיטלקי המפורסם לאבריולה , חלה פגישה ראשונה שלו עם תורת מארבס ; והיא שהטילה ברוחו תסיסה כה עזה שעמד ודחה את כל עבודותיו הרגילות עד כאן ונדרש אליה . הת חיל שוקד שקידה מרובה על תלמודה של תורת הכלכלה הקלאסית , ותורת מארכס עוררה אותו שיהא נותן דעתו על הפילוסופיה ההיגליאנית . היא גם שהטילה בו , במי שעסקי המדיניות היו רחוקים מלבו , תאזזה פוליטית עזה , וסופה ששידרה את כל מערכות המוסר שלו . אבל היא גם נתגלתה לו בצמצומה ובצדדיה השליליים , והמסות שנתחברו בין 1895 ל 1900 ( והמכונסות עתה בכרך 'המאטריאליזם ההיס טורי ותורת הכלכלה המארכסיסטית ( ' הן בעיקרן ביקורת על הפילוסופיה של מארכס' ברוחה של אותה מחשבה שלימים כיוונה את דרכו של ס 1 רל . אותם v T ימים חל ; : תחילת ידידותו עם הפילוסוף הצעיר ממנו ג'וואני ג'נטילה , מי שעתיד היה להתפרסם במשנתו על 'הרוח כפועל טהור' ' שקירבו למשנת העל . הת עוררות זו , שנגרמה על ידי החווייה המארכסיסטית' שוב לא פסקה למשוך את התעניינותו הפילוסופית של קרוצ'ה % הוא הרגיש שהגיעה שעתו למצוא דרכו שלו בסבך בעיות התרבות והחיים , והחליט ב 1898 לשוות צורה מדעית להגיונותיו על האמנות ולהסמיך אותם לשאר בעיות הרוח . העבודה ארכה כשנתיים' ופריה : ' תיזות יסודיות של אסתיטיקה , כמדע ההבעה וכתורת לשון כללית / ואחריהן , בתחילת , 1902 'האסתיטיקה , ' בצורתה השלמה על הלקה ההיסטורי . הפעם נתברר לו לקרוצ'ה שעשה צעד מכריע בחייו : כי עלה על דרך הפילוסופיה והכריע הכרעה שבלב בבעיותיה העיקריות . עמד וטען בעוז ובמרץ שכלי עצום נגד הללו , שראו באמנות עובדה 'טבעית , ' אבטומאטית , אםוציאציונית , פיסיולוגית כמעט , או סכםואליסטית , והעמיד אותה על טבעה הרוחני , טבעה הפעיל , המודע . שלא כהשקפה המייחסת לה לאמנות תעודה או כוונה מעשית או מוסרית מיוחדת' הוא ראה בה פעילות עיונית או הכרתית . אף נתכוון נגד האינטלקטואליסטים וה היגליאנים הטהורים למיניהם' שראו בה באמנות מיתוס או אליגוריה' לומר : אי דיאה בלבוש מוחשי . הוא ראה בה הכרה מסוג מיוחד' הכרה בלתי מושגית , הס תכלות והבעה בדיבור אוזד , ללא כל זיקה לאידיאה . קרוצ'ה לא היה סבור שהפילוסופיה דין שתהיה תלמודם של מושגים לשמם : על

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help